Durant
la litúrgia del Divendres Sant l’Església vol que els creients meditem diverses
lectures a fi que la Paraula ens condueixi cap el misteri de la mort de Jesús.
Una de les lectures és el quart cant del servent del profeta Isaïes. Aquest
text és la preparació contemplativa del sofriment i mort del servent de Déu.
Jesús, esdevé aquest servent que té la dissort de morir per transmetre’ns el
seu alè que és esperit de vida. La seva expiació ens redimeix i salva perquè
Déu l’exaltarà del seu arroneament i el ressuscitarà. Aquesta serà la nostra
Pasqua. Però per arribar aquest moment l’Església ens proposa el silenci del
Dissabte Sant. És el dia del gran silenci per contemplar el sentit de la mort
de Jesús i compartir el dolor per aquesta mort.
El
Dissabte Sant està presidit pel silenci. La litúrgia no té lectures. Tot el dia
es un camí contemplatiu de la nit que quedarà il·luminada pel gran esdeveniment
de la Resurrecció. Duran el dissabte els creients meditem sobre el sentit de la
Passió. És moment d’adonar-nos de les petites passions que tenim en la nostra
vida, en el nostre entorn. La matança jihadista de la universitat kenyana de Garissa
ha colpit la consciència de la humanitat. quest fet crea indignació i ens ajuda
ha entendre el sentit del Dissabte Sant.
A Garissa molts joves foren assassinats només per ser cristians. El terror dels
fonamentalistes islàmics ens ha fet solidaris amb aquestes morts innocents i ha
enlairat aquests joves a la creu de Jesús. Al peu de la creu ploren les seves
mares, així com ho feu Maria, Maria Magdalena i el deixeble estimat. Aquest és
l’Stabat Mater modern. A l’arbre de
la creu, allí d’on ens vindrà la salvació del món, hi ha les morts absurdes dels
innocents morts per qualsevol fonamentalisme.
Al
peu de la creu dipositem avui la nostra perplexitat per aquest terrorisme que
consumeix l’esperança humana. Aquests joves cristians encarnen avui el rostre
de l’holocaust modern. Han estat assassinats per raó de la seva fe.
Lamentablement, el terror modern, la folia encesa del fanatisme religiós islàmic,
reviu l’holocaust que la maldat del nazisme exterminà el poble jueu. Al peu de
la creu els cristians hi posem la nostra perplexitat davant l’absurditat de la
mort d’aquests innocents. Ells, com Jesús, pengen de la creu ajusticiats pels
interessos d’uns pocs que encarnen la maldat del món. El dolor oprimeix el cor
i reté l’alè perquè, a més de la mort dels éssers estimats, ens colpeix la
injustícia que els ha dut al patíbul. A Garissa, Crist ha estat de nou
crucificat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada