A la tertúlia de ràdio Estel hem parlat, com no
podia ser d’una altra manera, dels lamentables fets de l’institut Joan Fuster.
Recullo algunes de les idees que aportàrem els participants en el col·loqui. Hi
hagué un ampli acord en criticar la rapidesa, quasi bé de forma immediata, en
que les autoritats afirmaren que els fets estaven provocats per un brot
psicòtic. El noi encara no havia passat els peritatges dels metges i ja
s’avançava la diagnosi. Opinàvem que hauria estat millor deixar que fossin els
metges qui fessin aquesta feina i no altres persones alienes a l’ofici. No
obstant, era comprensible que davant la magnitud dels fets i la seva
absurditat, només es podien trobar explicacions de trastorns mentals com a
causes plausibles.
Darrera d’aquest comportament anòmal els tertulians
ens férem vàries preguntes que també eren suggeriments. En primer lloc, tots
coincidirem en abordar aquest fet des d’una perspectiva sistèmica. És a dir, la
violència gratuïta exercida per aquest noi, sigui quin sigui el seu origen, no
és aïllable de l’agressivitat existent en la societat i la influència que pot
exercir en les capacitats cognitives de les persones, especialment en els
processos d’aprenentatge dels nens i joves. Per això, la família i el sistema
educatiu, cadascú en el seu àmbit tenen una gran responsabilitat.
La família ha d’actuar d’element actiu per educar
uns valors alternatiu a la violència o agressivitat que es transmet per
diversos canals de comunicació. Tan de bo que la unitat familiar fes aquest
paper i ajudés a educar en els valors de la pau, el perdó, la misericòrdia i el
respecte. Per la seva part, el sistema educatiu hauria de tenir uns mecanismes
apropiats per detectar les possibles alteracions de la salut mental dels
alumnes, siguin lleus o greus. Els centres de formació són llocs on els nois
passen moltes hores i tenen oportunitats per manifestar a través del
comportament els seus estats interiors. És necessari mirar com es poden
detectar aquelles situacions que poden representar un risc per la salut mental
dels alumnes. Aquesta és pot ser una tasca pendent que caldria incorporar en
l’agenda política dels responsables del sistema educatiu. Val més prevenir que
lamentar-se després.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada