Els
electors decideixen el seu vot entre l’esperança i el temor. El mateix passarà
en les properes eleccions municipals. Es bo adonar-se de la importància d’aquest
binomi, ja que la coherència i raonabilitat de les propostes electorals han de
poder equilibrar els sentiments sempre presents en tota decisió política. La
confiança associada sempre a tota elecció política es mou entre la raó i les
emocions i sentiments. Les preferències electorals estan molt influïdes per les
dimensions no racionals de l’elecció política. Les emocions condiciones les
preferències electorals dels ciutadans. Per això les campanyes electorals cerquen
mobilitzar emocions i sentiments positives cap un candidat i generar-ne en
sentit respecte els altres.
Les
emocions són un estat mental que sorgeixen de manera espontània i provoquen respostes
psicològiques positives o negatives. Una emoció és un impuls involuntari
originat com a diferents estímuls que incideixen en els éssers humans i condicionen
els seus comportaments no racionals. Els estrategues electorals procuren
gestionar els rèdits de les emocions en favor del seus candidats. Resulta més
fàcil agitar crítiques en lloc de fer propostes concretes, ja que aquestes requereixen
elaborar una comprensió mental. A partir de les emocions les persones construeixen
els seus sentiments amb l’ajuda de la raó. Un dels sentiments gestionats pels
estrategues electorals és la por. D’aquí que les intervencions d’alguns
candidats, en lloc de parlar de propostes concretes de govern o alternatives als
problemes socials, empren mots que evoquin el temor respecte als altres
candidats. Fins i tot, hi hagut algun candidat que no amagat que cal fer servir
el sentiment d’odi.
L’actual
campanya electoral de les eleccions municipals és un bon exemple de tot això.
Bàsicament els ciutadans estem contínuament agitats emocionalment per alguns
candidats que oblidant-se de dir que faran si governen només es dediquen a
espantar als electors. Algunes candidatures amaguen el que són, fins i tot en
les paperetes electorals, i busquen l’impacte emocional amb videoclips de telenovel·la
de baix cost. Les noves estratègies de captació de vot deixen als ciutadans
orfes de política entesa com un compromís seriós. Alguns candidatures fan campanyes
electorals que són una caricatura del que haurien de ser, dóna la impressió de
que estan poc interessades en explicar perquè volen governar i, sobretot,
explicar que faran si arriben a fer-ho. Aquesta ambigüitat deixa als ciutadans
sense referents per poder valorar la justesa de les propostes polítiques i, més
endavant, poder jutjar la pròpia acció de govern.
Tot això és molt evident
en la campanya electoral de les properes municipals a la ciutat de Barcelona.
De tots els candidats, l’actual alcalde, és l’únic que pot presentar, i aixñi
ho fa, els resultats de la seva obre govern. Gràcies a això els ciutadans poden
contrastar els resultats d’aquests anys de govern i construir la seva confiança
electoral a partir d’una informació que poden contrastar amb les seves
esperances. Enfront a l’alcalde hi ha uns candidats sense cap experiència de
govern personal, tot i que alguns dels partits que es presenten, han estat en
el govern de la ciutat molts anys. Algunes d’aquestes candidatures arriben a
l’extrem d’amagar, una i altra vegada, que han estat compromeses més de trenta
anys amb el govern de la ciutat assumint responsabilitats polítiques en àrees
sensibles pel benestar dels ciutadans. La majoria d’aquests candidats
alternatius, enlloc de proposar alternatives de govern concretes, es dediquen a
l’agitació emocionals, alguns amb rumbes i crítiques a tort i a dret. Personalment,
amb sap greu aquesta banalització de la política i la frívola presentació de
les propostes polítiques. Lamentablement, les cares noves en les candidatures
no han servit per regenerar l’acció política.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada