Un dels trets característic de l’Estat
Islàmic és el seu enfrontament permanent amb els xiïtes per considerar-los
heretges i uns enemics irreductibles de l’Islam. L’origen d’aquest enfrontament
es troba en els propis origen de l’Islam. Quan Alí ibn Abi-Tàlib fou nomenat
quart califa l’any 656 s’inicià un greu disputa dins dels musulmans. Durant un
breu període, entre els anys 656 i 661, Alí ibn Abi-Tàlib assumí el lideratge
polític i religiós dels musulmans, però el rumor que Alí havia conspirat per
l’assassinat del tercer califa incità nombrosos complots contra ell. Al final,
la tensió derivà en la primer guerra civil entre musulmans, primera fitna. A la base del conflicte hi havia
raons polítiques, una part de la classe dirigent s’oposava a com Alí ibn
Abi-Tàlib repartí el poder i les decisions que prenia¸ i també motius
religioses. En l’àmbit religiós defensava una lectura actualitzada i adaptada
de les propostes de Mahoma, aspecte que disgustà a un ampli sector de
musulmans. Després d’aquesta primera guerra civil, Alí ibn Abi-Tàlib seguí
enfront del califat, tot i que els conflictes anaven en augment.
Un dels principals opositors d’Alí ibn
Abi-Tàlib fou Muàwiya ibn Abi-Sufyan, parent d'Uthman, membre de la família
Omeia i governador de Síria. Les seves intrigues i conspiracions portaren a una
nova confrontació batalla al final de la qual, i després d’una negociació
acordada per allargar innecessàriament la guerra, s’acordà proclamar a Muàwiya
ibn Abi-Sufyan com a nou califa l’any 661. La seva ascensió al poder de
l’imperi musulmà significà tant l’inici del califat dels omeies com l’aparició
d’una divisió dels musulmans en vàries fraccions fortament oposades i que, pocs
anys després, comportaria la seva divisió.
Un dels grups dels musulmans actius en
aquells temps eren els kharigites
(els dissidents), petit grup que no acceptava l’arbitratge. La seva total
oposició als acords els portà a assassinar a Alí ibn Abi-Tàlib a Kufa el mateix
any de l’acord, 661, i el mateix dia intentaren matar també amb el nou califa
Muàwiya ibn Abi-Sufyan i el responsable de l’arbitratge. Els musulmans alides, nomenats així per ser els
partidaris d’Alí ibn Abi-Tàlib, atorgaren el seu lideratge a Hassan, fill
d’Alí, el qual rebutjà a assumir a enfrontar-se al califa. Davant d’aquesta
circumstància confiaren la direcció política i religiosa del grup a Husein, un
altre fill d’Alí. A la mort del primer califa Omeia, Muàwiya ibn Abi-Sufyan,
l’any 680, tot i que havia nomenat successor seu al seu fill Yazid i proclamat
nou califa a Damasc, Husein, que en aquells moments estava a La Meca, s’oposà a
aquesta decisió perquè, com que encara no s’havia decidit entre els musulmans
que el califat fos hereditari, considerava que ell, com a net de Mahoma, havia
de ser el nou califa. Davant la negativa dels omeies de cedir el poder s’inicia
una nova guerra civil, la segona fitna.
El pretendent Husein fou derrotat i assassinat a la batalla de Karbala (Iraq)
l’any 680.
La
batalla de Karbala marcarà el principi del cisma entre els "partidaris o
seguidors d'Alí", aquesta és l’etimologia de la paraula xiïtes, i aquells
qui, més tard, s'anomenaran "sunnites", o "seguidors de la
tradició” continguda en la Sunna. La mort violenta de Husein, considerada pels
xiïtes un martiri, va esperonar al seus seguidors a combatre fins al final per
un ideal de poder considerat just i respectuós amb els fonaments autèntics de
l'islam. L’assassinat ha esdevingut una fita fonamental del xiisme, que ho
commemora cada any amb processons de penitents, convertint-se en símbol de la
lluita contra la injustícia tant en el que afecta a la interpretació de l’Islam
com per la usurpació del poder política dels musulmans per part dels sunnites.
Aquest confrontació, iniciada l’any 680, ha perdurat fins els nostres dies i
proporciona les raons als promotors del califat de l’Estat Islàmic per seguir
la seva guerra contra els xiïtes per considerar-los uns infidels a la religió
vertadera de l’Islam.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada