El
fet religiós en la societat democràtica ha estat, des de fa temps, quasi des
dels mateixos inicis de la democràcia, una qüestió que ha generat nombroses controvèrsies.
Des de sempre han existit dues temptacions associades a la connivència entre el
poder i la religió. En un sentit, el poder pretén manipular la religió per
assegurar-se el domini social i, en sentit contrari, la religió busca aprofitar-se
del poder per aconseguir la seva rellevància en la societat. Per contrarestar
aquestes coalicions d’interessos les societats democràtiques, hereves dels principis
de la Il·lustració, han desenvolupat el principi de la laïcitat. Principi no entès
de la mateixa manera en la cultura política europea continental o en els Estats
Units. Si pels europeus la laïcitat és la forma que té l’estat modern per
frenar la intromissió de les religions a Nord-Amèrica la laïcitat, secularisme
en termes anglosaxons, s’entén com la protecció que adopten les religions per
evitar les ingerències de l’estat.
Aquests
conceptes tradicionals de laïcitat són bàsicament defensius perquè pretenen
evitar les mútues ingerències entre poder i religions. Sense negar-ne la seva
utilitat, en els darrers temps s’ha desenvolupat una manera diferent d’entendre
la laïcitat. D’això n’ha parlat el pare Abat de Montserrat, Josep Maria Soler,
en una conferència al Fòrum Barcelona-Tribuna Catalunya. El pare abat ha
presentat la laïcitat com un model social inclusiu que valora el fet religiós
com una aportació positiva al procés de realització de les persones, a la
promoció dels valors i a la cohesió social.
A
partir d’aquesta concepció de la laïcitat la religió, juntament amb altres
tradicions culturals i de pensament, dialoguen en l’espai públic a fi de crear el
consens ètic de fons de la societat sobre el qual s’articulen els processos democràtics.
Des de la trobada dialogal, les tradicions portadores de sentit presents en la
societat identifiquen els grans acords que permeten definir els fonaments ètics
de les decisions polítiques. És en aquest marc on la tradició catòlica aportarà
les seves propostes forjades a partir de la saviesa de vida adquirida com a
tradició religiosa. Per això, ha conclòs l’abat Josep M. Soler, “el món de la raó i el món de la fe –el món
de la secularitat racional i el món del credo religiós- tenen necessitat l’un
de l’altre, i no haurien de tenir por d’entrar en un profund i continu diàleg,
pel bé de la nostra civilització”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada