Les primaveres
àrabs del 2011 tingueren diferents conseqüència en els països àrabs. Síria, un
dels països afectats per aquesta onada de reivindicacions democràtiques, les
protestes populars atiaren diversos conflictes socials latents, entre els
quals, els més notori eren les tensions entre les diferents tradicions
religioses islàmiques. A Síria, el 74 % de la població àrab és musulmana
sunnita i el els xiïtes són una minoria dins la qual els alauites representen
el 10%, mentre els ismaelites i els drusos
un 3%. Els cristians demogràficament són entre el 7 i el 10% de la
població siriana. Una altra minoria ètnica important a Síria són els kurds els
quals representen el 9% de la població i també són de religió sunnita. Els
cristians no són una problema política com a tal perquè estan reclosos en la
seva micro-comunitat (ortodoxa, catòlica, la tradició grega, siriana, assíria,
etc.) i els drusos tampoc perquè les seves preocupacions són les relacions
sirià-libaneses. Totes aquestes confessions havien donat suport explícit al
dictador ) han estat un suport sòlid del Baixar al Assad. L’esclat de
conflictes entre sunnites i xiïtes a Síria, amplificà el mateix problema que s’estava
expressant a Irak des de l’any 2003 a partir de la invasió nord-americana per
derrocar a Sadam Hussein.
.
Part
d’aquests conflictes són la expressió genuïna dels problemes creats per la
creació dels estats resultants dels processos de descolonització organitzat a
la fi de l’Imperi Otomà. A Síria i l'Iraq, la legitimitat dels estats, pures
invencions colonials, segueix sent problemàtica. A Irak, quan els
nord-americans propiciaren la caiguda del règim de Sadam Hussein s’ensorrà un
sistema polític fundat l’any 1920 pels britànics. El disseny d’aquest sistema
havia assegurat que la minoria sunnita, al voltant del 20% de la població, tingués
el monopoli del poder polític. El nou estat iraquià sorgit a partir de 2003 es creà
atorgant el poder polític als exclosos del sistema anterior (kurds i,
especialment, xiïtes). A Síria, el país colonitzador, França, no dissenyà un
pla polític tan acurat com els anglesos a Irak.
Com
a conseqüència d’aquest estat de la qüestió Irak, abans de la invasió nord-americana
era de majoria xiïta amb un poder dominat pels sunnites i després d’aquest any,
aquests foren foragitats del poder pels primers. A Síria, país de majoria
sunnita, el poder polític sempre havia estat en mans dels xiïtes.
La
primavera àrab siriana propicià la venjança dels sunnites contra les tradicions
religioses islàmiques que havien donat suport al règim de Baixar al Assad
donant així continuat als processos iniciats,
no masses anys enrere, en altres països com el Líban, Iraq i Bahrain on tradicionalment
els primers havien estat dominats sempre pels segons.
El
canvis polítics d’Irak, el 2003, i Síria el 2011 fomentà l’esclat de les
tensions històriques entre sunnites i xiïtes. Tant és que els alauites no
siguin xiïtes duodecimams (branca més important del xiisme) com són els casos
dels xiïtes del Líban, l'Iraq o l'Iran. Esclatat el conflicte era irrellevant
que molts alauites no haguessin atès a les crides dels predicadors iranians o
libanesos a reintegrar-se a la majoria xiïta majoritària. Els sunnites seguien
veient als xiïtes com rawafid
(renegats) o safavids (el nom de la
dinastia iraniana que es converteix en el xiisme iranià). Pels radicals sunnites
els alauites són acusats de ser Qarmats
(dissident secta ismaelites a l'Edat Mitjana) i anomenen despectivament l’Hezbollah
libanesa com Hizbu-la-Lat (el nom
d'un deïtats paganes pre-islàmics). Sota aquest conflicte estrictament religiós
els extremistes salafistes trobaren la base receptiva per estendre la seva
proposta d’una nova gihad que està en l’arrel de l’aparició d’Estat Islàmic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada