Els atemptats terroristes de 2015 o algunes accions
efectuades a inicis del 2016 a França han estat provocats per persones que
s'han radicalitzat de forma sobtada i individual a través de la consulta de
pàgines gihadistes a Internet o de la lectura de publicacions que exalten el
terrorisme. Alguns d'aquests terroristes són persones que no tenen una clara
adscripció religiosa. Són persones banals sense cap militància clara a nivell
polític o religiós. Persones grises i desconegudes en el serveis
d'intel·ligència. ¿Per què aquestes persones fan aquesta conversió sobtada i el
seu compromís a una guerra que els hi és força desconeguda i llunyana?
Els experts en conversions religioses afirmen que hi
ha tres raons que expliquen el processos de conversió. En primer lloc, per tal
que hi hagi una conversió ha d'haver-hi un contacte amb alguna persona que la
inciti, generalment una persona religiosa amb certa autoritat dins de la
religió. El següent pas és compartir la conversió i una certa negociació amb
l'entorn a fi de que sigui socialment reconeguda i el convers acceptat. A més,
tota conversió religiosa ha d'acceptar el context de secularització de les societats
modernes i el caràcter laic de les institucions públiques. Però a França, els
joves que s'han convertit i han anat a Síria o Iraq mostren uns processos ben
diferents. Les conversions es realitzen sense mediació clerical. No intervé cap
imam, tot i que en alguna ocasió es detecta la intervenció d'algun xeic de
dubtosa reputació. Generalment, són conversions fetes on line sense intermediaris identificats i de forma secreta, sense
reconeixement social. Perquè quan la conversió és pública apareixen situacions
de greus conflictes amb l'entorn familiar. Molts pares s’assabenten de la
conversió dels seus fills quan aquests els truquen des de la frontera de Síria.
Sovint, els pares aprenen la conversió dels seus fills quan truquen a la
frontera amb Síria. Per últim, els nous conversos, en lloc d'inscriure la seva
fe en la societat, opten per viure-la des de la il·legalitat i a la contra de
la societat en la qual han nascut perquè la consideren corrupte i mostra de la
decadència d'Occident.
Curiosament, l'acte puntual d'afirmació de la conversió
no és la recitació de la sahada com
és preceptiu en l'islam, sinó el jurament de lleialtat (bay'ah) al líder i califa Al Baghdadi. Per això és considera que
més que una conversió a l'islam es tracta d'una conversió a l'Estat Islàmic. Un
cop fet aquest pas els nou conversos comencen un viatge iniciàtic a Orient en
recerca de valors absoluts. Aquest islamisme de conversió és la base de moltes
persones integrades a Estat Islàmic. Tot aquests comportaments senyalen que els
compromisos d'aquests nous conversos no tenen res a veure amb les conversions
religioses tradicionals, ni als compromisos relacionats a les adhesions a
sectes. Es tracta d'un fenomen nou resultant de l'ús de sentiments religiosos
per afavorir els compromisos militars i religiosos. Per aquest motiu les
propostes teològiques que l'Estat Islàmic adreça a aquests joves són força
simples i, bàsicament, orientades a justificar l'ús de la violència des de la
tradició islàmica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada