La societat catalana dels darrers
anys s’ha anat crispant per l’existència d’uns conflictes no resols i que,
lamentablement, algunes formacions polítiques, en lloc d’intentar apaivagar les
tensions es dediquen a crear més tensions buscant-ne el rèdit polític. Aquesta
situació afecta la convivència fins a crear, en determinats ambients, malestar.
La resolució política del conflicte català necessita tenir assegurar que la
convivència social està asserenada i les persones tenim pau interior per
afrontar el diàleg que ha de permetre avançar cap el pacte polític.
Mossén Joan Costa, reflexionat
sobre aquesta problemàtica, va recordar-me els consells que el papa sant Joan
XXIII va proposar, en la seva encíclica Pacem
in terris, per fonamentar la convivència social. Val la pena recordar
aquesta recomanació i reflexionar com la podem aplicar en el debat polític per
tal de preservar la convivència cívica. Aquestes recomanacions són: “La convivència entre els homes és, doncs,
ordenada, fecunda i pròpia de la seva dignitat, si es fonamenta en la veritat,
segons l'admonició de l'apòstol sant Pau: Abandoneu la mentida, digueu cadascun
la veritat al vostre proïsme, que som membres els uns dels altres . Això demana
que els drets recíprocs i els deures corresponents siguin reconeguts. És, a
més, una convivència que es realitza segons justícia o en el respecte efectiu
d'aquells drets i en el compliment lleial dels deures respectius; que és
vivificada i integrada per un amor tal, que fa sentir com a pròpies les
necessitats i les exigències d'altri, fa els altres participants en els propis
béns i procura de fer sempre més vívida la comunió en el món dels valors
espirituals; i és realitzada en la llibertat d'una manera adient a la dignitat
d'éssers portats per la seva mateixa naturalesa racional a assumir la responsabilitat
del propi obrar” (Pacem in Terris, punt 35 edició Vaticana).
En Joan Costa afegí que aquests
marc de referència s’ha de complementar amb la idea de que l'estructura pròpia
de l'ésser humà es configura mitjançant la llibertat oblativa o la lliure donació
de si. Idea que el papa sant Joan Pau II expressà en el seu discurs a l’ONU de
1995 “l'ànima de la civilització de
l'amor és la cultura de la llibertat; la llibertat dels individus i de les
nacions, viscuda en una solidaritat i responsabilitat oblatives”. Per això
el bé comú, com diu la Doctrina Social de l’Església, es fonamenta en les
condicions d'exercici de les llibertats naturals que són indispensables per al
desenvolupament de la vocació humana. Aquesta té una dimensió personal i una
altra comunitària; per això els drets de les persones i els drets de les
famílies i dels pobles només poden ser exercits i fornits en un context de
llibertat oblativa, de llibertat que sorgeix de la donació generosa vers l’altra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada