És evident que el cristianisme ha
contribuït a determinar la identitat de les ciutats, viles i pobles de
Catalunya. La majoria dels perfils urbans retallats sobre l’horitzó estan
presidits per un campanar. Les seves campanes identifiquen el so del poble i
acompanyen el pas del temps. Les festes, els carrers i els barris tenen clares
referències religioses. A les ciutats es construeix civilitat. Ara, les ciutats
són plurals per una creixement important creixement de la diversitat cultural.
Les religions són una part important d’aquesta diversitat. La recent immigració
ha fet més visible el pluralisme religiós de la societat sense negar
l’evidència del paper preeminent del cristianisme en la construcció de la
societat catalana. El fet religiós està força present en la plaça pública.
Les urbs modernes, els seus
espais públics, tornen a ser noves àgores per vestir projectes de convivència a
partir de la seva interacció de diferents maneres d’entendre el món i la vida.
La trobada de creences ajuda a humanitzar la societat. Així l’espai urbà esdevé
lloc privilegiat de diàleg i mestissatge. Les identitats seculars es
transformen quan les diferents visions del món interactuen des de la sinceritat
de les seves particularitats, sense cap pretensió de tenir la veritat última. Dins
d’aquesta pluralitat les religions s’enfronten al repte de reflexionar sobre la
seva identitat i precisar les seves respostes en relació a la multiplicitat
d’ofertes portadores d’esperança i salvació. L’espai pública s’ha secularitzat.
Això dóna a les religions més llibertat per proposar els seus judicis morals,
sense dependre del control del poder polític i ser més lliures per dialogar amb
altres mirades morals de la realitat. Des d’aquest espai públic secularitzat
les religions han de poder donar raó de les seva esperança sense témer a ser
perseguides o reduïdes a la marginalitat en la perifèria de la història.
La laïcitat pública, aquella que
s’espera d’unes institucions públiques que són neutres davant del fet religiós
però no indiferents, es complementa amb la defensa i foment de la llibertat
religiosa. Aquesta és bàsica per una comprensió oberta de la societat. Una
societat oberta necessitat d’una laïcitat inclusiva, una laïcitat que sumi i no
exclogui. Gràcies a aquesta llibertat, complementada amb la llibertat de
consciència, els creients poden viure i celebrar públicament la seva fe. Això
s’ha de poder fer amb naturalitat dins l’espai públic urbà perquè les religions
formen part de la pròpia base de les ciutats. Sense religions, no hi ha ciutat.
Les ciutats avui ofereixen a la cultura contemporània l’entorn idoni per
renovar les consciencies persones i construir els principis i valors universals
que permeten humanitzar la societat. La civilitat necessitat ciutats
humanitzades. Les ciutats han de facilitar que les religions estiguin presents
en el procés de definició dels valors de la convivència identificats com a
valors universals. Aquest són els que s’han de proposar com absoluts, són
aquells valors que no poden ser transgredits en cap cas. Tothom, inclús les
religions ho han d’acceptar sabent que això pot comportar algun límit a la
pròpia llibertat religiosa. Les ciutats i els pobles són espais on les
religions, en diàleg amb la societat, s’han de comprometre en la construcció de
la convivència. Oferint a la societat els seus àmbits càlids de socialització i
integració humana. No deixem perdre aquesta oportunitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada