La mentida està bastant
instal·lada en la nostra societat. Veritat i mentida es confonen i això altera
la possibilitat dels individus de formar-se un judici recte sobre la realitat.
Per a l'Església catòlica la mentida és un comportament en si mateix desordenat.
A aquest nivell se situa la mentida i la maledicència. Segons el catecisme la
llei natural expressa el sentit moral original que permet a l'home destriar
mitjançant la raó el que són el bé i el mal, la veritat i la mentida. Els
seguidors de Crist, diu el catecisme, han de “rebutjar la mentida” (Ef 4, 25), han de “rebutjar tota malícia i tot engany, hipocresies, enveges i tota classe
de maledicències” (1 Pe 2, 1). La condemna de la mentida és contundent: “la mentida consisteix a dir falsedat amb
intenció d'enganyar” (sant Agustí, mend. 4, 5).
La mentida és l'ofensa més
directa contra la veritat. Mentir és parlar o obrar contra la veritat per
induir a error al que té el dret de conèixer-la. Lesionant la relació de l'home
amb la veritat i amb el proïsme, la mentida ofèn el vincle fonamental de l'home
i de la seva paraula amb el Senyor. És evident que existeix una gradació entre
la mentida i els seus efectes, així com la importància d'aquella segons la seva
intensitat. Així ho puntualitza el propi catecisme en reconèixer “la gravetat de la mentida es mesura segons
la naturalesa de la veritat que deforma, segons les circumstàncies, les
intencions del que la comet, i els danys patits pels quals resulten
perjudicats. Si la mentida en si només constitueix un pecat venial, no obstant
això arriba a ser mortal quan lesiona greument les virtuts de la justícia i la
caritat·”.
Això anterior es podria enriquir-se amb un matís, la incoherència i sospita
que pot alimentar la mentida segons qui sigui qui la usi, doncs pot aixecar la
sospita que en lloc de ser un fet puntual pugui ser una pràctica habitual. Si
això fos així el dubte sobre la veritat i la mentida seria certa. De tal manera
que, tal com diu el catecisme, “la
intenció deliberada d'induir al proïsme a error mitjançant paraules contràries
a la veritat constitueix una falta contra la justícia i la caritat (...) la
mentida, per ser una violació de la virtut de la veracitat, és una veritable
violència feta als altres. Atempta contra ells en la seva capacitat de
conèixer, que és la condició de tot judici i de tota decisió (...) la mentida
és funesta per a tota societat: soscava la confiança entre els homes i trenca
el teixit de les relacions socials”. És evident que cal promoure una
reflexió sobre el lloc de la mentida en l’espai públic. Igual això serveix,
¿per què no? per adonar-nos que cal adoptar un codi deontològic per l’àmbit
públic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada