He vist la pel·lícula Amour de Michael Haneke. Admeto que la
història narrada està plena de tendresa, entrega i donació. Hi ha moments
sublims on això queda ben palès. Per exemple, quan l’esposa malalta consumida
en el dolor troba consol en les càlides carícies del marit. La mateixa mirada
de Jean-Louis Trintignant, transmet aquesta calidesa de l’estimació
desinteressada a la seva dona greument malalta extraordinàriament interpretada
per Emmanuelle Riva. Sota aquest paràmetre de l’estimació transcorre tota la pel·lícula
amb una lentitud volguda per accentuar la cruesa de la realitat del dolor
irreparable i l’acolliment reparador de l’amor.
Res a dir, si aquesta era la intenció
del director: narrar el dolor extrem i l’actitud generosa despresa de l’amor.
No obstant, he trobat alguna absència remarcable, al menys des de la meva
sensibilitat. ¿És possible viure el dolor desesperant sense cap referència a la
possibilitat d’una realitat transcendent? ¿no fora plausible que els protagonistes
es preguntessin el perquè d’aquest patiment sense mesura? ¿davant l’absurditat
d’una realitat excessivament dura quines preguntes pot fer-se l’espectador de
la pel·lícula de Michael Haneke, que no ha estalviat mostrar una realitat
angoixant i desesperant ha evitat que l’espectador es formulés alguna pregunta
sobre el perquè, el sentit d’aquest dolor i la possibilitat de transcendir-lo
en una esperança. Això és el que he trobat a faltar en aquesta excel·lent pel·lícula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada