Els entesos diuen que, malgrat la gran
informació que qualsevol persona pot trobar per la xarxa, hi ha menys
coneixement global. S’incrementa l’especialització, però és perd el saber
ampli. Cada vegada se sap més sobre menys coses. La gran cultura del
Renaixement o al saber de l’Enciclopèdia ha estat substituït per l’erudit
sectorial o l’expert monotemàtic. Aquesta situació empobreix el coneixement, ja
que impedeix la visió interdisciplinària tan necessària per la innovació i el
progrés del saber. Un dels grans canals de transmissió global d’informació,
Google, el seu objectiu no és crear saber a partir del coneixement, sinó fer
negoci que es cotitzi en borsa. Un altre referent, Wikipedia, la informació que
aporta no és del tot fiable.
Tom Ford, el gran dissenyador de moda, explicava que
el seu centre de creació és un gran espai on els dissenyadors de diferents
àmbits s’intercanvien les idees. De tal manera que solucions útils per fer
sabates, per exemple, poden aprofitar-se, fins i tot sinó serveixen per la idea
original, el disseny de vestits o altres complements. Aquesta fecunditat és
possible perquè es treballa a partir de visions globals, en diàleg i en
voluntat d’aprendre dels altres. La innovació sorgeix de la barreja, del
mestissatge. El punt de vista Tom Ford es contraposa amb el coneixement
especialitzat que sembla imposar-se en moltes empreses. Aquesta situació porta
a preguntar-me si el model d’aprenentatge que acostumen a fer servir moltes
organitzacions promou la innovació o simplement és una transmissió de
coneixements.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada