De nou es critica al pare Josep Maria Soler i la mare
Montserrat Viñas, el primer, abat de Santa Maria de Montserrat i la segona,
abadessa de Sant Benet de Montserrat. El dos monestirs benedictins situats al
redós de la muntanya de Montserrat són acusats d’haver entrat en un període de
notòria decadència. Els arguments crítics destaquen que ens aquests monestirs
hi ha una feble vida interior que afavoreix una espiritualitat dèbil i escasses
vocacions. Els crítics contraposen aquesta situació a l’enfortiment d’altres
monestirs en altres contrades. És el mateix argument fet servir, de forma
reiterada, per acusar als responsables del seminari conciliar de Barcelona
d’haver fracassat. Els de fora estan millor perquè les dades estadístiques
demostren que estan en el bon camí i això és atribuïble a que saben on van.
Segons els detractors dels monestirs de Montserrat la
causa d’aquesta situació és que tenen un greu problema d’identitat monacal
davant del qual no tenen cap alternativa. Per tal de camuflar aquesta
circumstància s’agafa el catalanisme com a substitut d’aquesta identitat
perduda. De nou, es fan servir comparacions amb altres monestirs per donar
solidesa a l’argumentari. Tot això, es diu, afavoreix la pèrdua de vocacions
sòlides i ben fonamentades.
,Davant de totes aquestes crítiques vull defensar l’abat
Soler i la mare abadessa Viñas i, de forma indirecte, al bisbe de sant Feliu on
estan incardinats aquests monestirs. Defenso unes realitats monàstiques que
conec força bé. Puc dir que la vida cristiana i comunitària d’aquests dos
monestirs és intensa i coherent amb la regla de sant Benet i les constitucions
de l’ordre benedictina. La seva força neix del convenciment d’una vida
espiritual fonamentada en la pregària, el treball i el compromís amb la
societat on viuen. La dimensió claustral no comporta l’aïllament del món, sinó
l’obertura a ell per estar al costat del poble, en general, i de la comunitat
creient en particular. Cada monjo i monge fan costat a partir dels seus
carismes particulars conscients de que fonamenten el seu compromís en una vida
comunitària de pregària.
Les comparacions són sempre parcials, ja que els elements
d’anàlisi no contemplen tota la realitat i poden aturar-se en alguns qüestions
parcials de la pròpia realitat. La visió eufòrica sobre algunes realitats
monàstiques es poden matissar alhora de valorar el testimoniatge de fe que
donen. Aquí és certament on sorgeixen les meves discrepàncies amb aquests
models de monestirs. Sense negar la gran vocació monàstica dels seus membres
crec que la seva visió monacal no apropa l’Església a la comunitat humana del
nostre temps. En aquest sentit, m’agraden més aquells monestirs que, tot i les
seves limitacions i dificultats, pretenen trobar a Déu, com deia la gran
reformadora monàstica, santa Teresa de Jesús, “entre pucheros anda Dios”. En aquest cas, la metàfora de la cuina
permet parlar de monestirs que s’han obert al món, han deixat que el món
penetrés fins a les seves cuines i han acollit les necessitats de sentit dels
homes i dones d’avui.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada