El papa Francesc ha anunciat el seu propòsit de tenir una
cúria vaticana amb "més
representació i més col·legialitat". Una cúria amb "més diàleg en sentit bidireccional en una
organització moderna i eficient". Una cúria amb una plena "revaloració de l'ofici episcopal".
Una cúria amb "sobretot menys
italians". Per fer-ho, el papa ha creat una comissió de cardenals que
hauran de començar a treballar en el proper mes d’octubre. La reforma de la
cúria no és un objectiu nou. Ha estat formulat de moltes maneres al des de fa
temps, però sempre han sorgit nombrosos obstacles. Les resistències han estat
enormes i insalvables. Fins i tot, els diferents papes que ho han intentat han
hagut de renunciar-hi.
Alguns analistes consideren que el primer intent seriós
de reforma començà trenta anys abans del Concili Vaticà II. En el document de
1931 titulat “De quibusdam rebus in
ecclesiastico regimine emendandis", és a dir, "Sobre algunes coses que cal canviar en el
govern eclesiàstic" ja es proposen diverses iniciatives de reforma curial.
Es tracta d’un breu text escrit probablement pel redemptorista holandès Willem
Marinus van Rossum (1854-1932) creat cardenal per Pius X l'any 1911 i prefecte
de "Propaganda Fide" amb
Benet XV i Pius XI.
Es un document dur i sever amb la situació de l’església
del seu temps. Segons aquests document "la major part dels bisbes, en comptes de ser d'aquest caràcter fort tan
necessari avui, en comptes de ser personalitats dinàmiques i actives, encara
que homes piadosos i religiosos són efectivament al mateix temps mediocres, i
inclusivament menys que mediocres. Alguns són apàtics , tímids, indolents o
vanitosos, altres són conformistes, buròcrates o introvertits, molts són
administradors maldestres i ignorants. [...] A vegades tot l'episcopat d'un
país sembla una col·lecció de esguerrats”. Per De Valk, si realment ell és
l’autor del text, "el problema està
agreujat per la tendència de la Santa Seu de nomenar només prelats obedients i
complaents".
La opinió sobre els cardenals tampoc és benèvola: “Pel que fa als cardenals - el senat de
l'Església i els electors del Papa - la situació és encara pitjor,
particularment en el cas dels que estan treballant a la cúria romana. El sacre
col·legi conté massa prelats insignificants que han aconseguit el seu rang per no
haver fet mai preguntes incòmodes. El mèrit de moltes eminències no és la seva
excel·lent experiència pastoral o la seva cultura, sinó haver treballat en una
oficina vaticana durant un lapse molt llarg. Sense cap coneixement real del món
o de la vida de l'Església universal, són no obstant això promoguts
automàticament i col·locats en llocs de comandament molt superiors al seu
modestos talents”.
Aquesta crítica s’estén també en referència a l'excessiu
component italià de la cúria: "gairebé
la meitat dels cardenals i la gran majoria d'ells són italians, com si
l'Esperit Sant tingués preferència per la nació italiana ("veluti si sols
Italos Spiritus Sanctus dignes invenerit ut eos tamquam S. Pontificis et
propers consultors et electors illustraret "). Això només agreuja la
qüestió, perquè encara que els italians poden tenir molts talents, ells no són
certament coneguts per les seves capacitats organitzatives. Per a l'Església
universal, això és al mateix temps un insult i una injustícia. Els pocs
excel·lents prelats estrangers presents a la cúria són un exemple de quin
podria ser l'alternativa ".
Les alternatives proposades en el document de 1931 són
diverses. En relació al nomenament dels bisbes es diu: “Calen canvis radicals en el sistema de reclutament o elecció [dels
bisbes i dels cardenals]. El nomenament dels bisbes no hauria de ser deixat
exclusivament a la Santa Seu, on generalment els candidats són pocs coneguts,
mentre les informacions recollides són amb freqüència tendencioses o poc
fiables”. En relació als cardenals es proposa: “per emfatitzar el caràcter universal de l'Església, el sacre col·legi
hauria de ser internacionalitzat i el nombre dels italians hauria de ser
dràsticament reduït. S'hauria de promoure el caràcter internacional de la cúria
romana, els anomenats càrrecs cardenalicis haurien de ser abolits. Només els
veritables prínceps d' l'Església, coneguts per les seves eminents qualitats,
haurien de ser elevats a la porpra; homes educats, piatosos i entusiastes que
coneguin el món, siguin experts, ben informats i, en conseqüència, capaços
d'actuar com a veritables consellers del Papa ".
En relació a la informació que gestiona la cúria es
suggereix que aquesta s’hauria d’enriquir amb "experts seleccionats internacionalment, que puguin actuar o reaccionar
veloçment; s'haurien d'obrir nous canals de comunicació per a evitar que puguin
arribar a la Santa Seu només informacions parcials i tendencioses. D'aquesta
manera, l'estat dels assumptes de l'Església universal pot ser controlat més de
prop i podrà ser més fàcil comunicar amb els bisbes, guiant-los i
amonestant-los si fos necessari ".
Tot això fou escrit fa més de vuitanta anys. A la llum de
la seva anàlisi i de les seves propostes sembla que s’hagi aturat el rellotge
per la cúria vaticana. Espero que el papa Francesc pugui dur a bon port el seu
propòsit sens que ningú l’aturi o l’aparti de la tan necessària reforma.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada