El títol sembla evocar un capítol d’una sèrie fantàstica o la història
particular d’una saga anglesa. Res d’això, aquest títol remet al conflicte
mundial que ha generat l’aparició d’un aplicació tecnològica, Uber, que fa la
competència als serveis de taxis en tots els països. Per frenar la implantació
d’aquesta apps els taxistes de molts
països feren vaga ahir. La tensió provocada per Uber porta a primer pla algunes
de les característiques dels nous conflictes socials en aquesta dècada del
segle XXI.
Aquest conflicte pot tenir vàries lectures. Una és el difícil encaix de
les noves tecnologies amb determinades pràctiques comercials. Una altra vessant
és el xoc entre dues maneres d’entendre els negocis i la dificultat que alguns
sectors econòmics tenen d’adaptar-se a les noves demandes dels ciutadans. També
hi ha una altra derivada força important, la lentitud de les administracions per
atendre i afrontar les noves situacions que generen la ràpida aplicació de les
novetats tecnològiques. Entorn a Uber s’expressa, en forma de confrontació dura,
dues visions antagòniques d’entendre el mateix negoci: el transport de persones
en cotxe.
Els ciutadans ens trobem en mig d’aquest conflicte i el
patim. Però, per no ser ingenus en la nostra anàlisi, cal saber que el sector
del taxi està controlat per molt poques empreses que, a través de subterfugis esquiven
les cauteles administratives per evitar les concentracions de llicències en
poques mans, i així controlen el negoci del tatxi en moltes ciutats. Per altra
banda, les aplicacions tecnològiques, com Uber o similars, són vistes com
importants inversions que permeten capitalitzar i optimitzar beneficis en poc temps.
Darrera les startups tecnològiques hi
ha inversors que volen recollir beneficis ràpidament. Es comenta que Uber està
valorada actualment en 10.000 milions d’euros. Algunes veus enteses comenten
que al darrera d’aquesta apps es
troba la companyia de qualificació Satandard
& Poor’s. Al final, el que ens hauríem preocupar és com tot això pot
millorar realment l’economia d’una ciutat i beneficiar als ciutadans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada