De nou, el catalans musulmans celebren una de les festivitats
més emblemàtiques de la seva fe: el Ramadà. Com cada any, davant aquest
esdeveniment, alguns mitjans de comunicació es queden en els aspectes mes
superficials d’aquesta festivitat religiosa banalitzant-la fins a dur-la a la
consideració d’anècdota. Sembla que els aspectes
més rellevants del Ramadà són el dejuni i l’abstinència de les pràctiques
sexuals. A més, aquest any s’hi ha afegit l’absurda polèmica sobre una mesquita
que ningú vol fer a la ciutat de Barcelona però que alguns comentaristes l’han
magnificat incomprensiblement. A no ser que tinguin altres interessos no confessables.
Em sap greu tot això, perquè la els musulmans viuen pregonament el Ramadà i,
els que tenen una certa distància a la fe, aquesta festivitat té un component
cultural que ajuda a definir les identitats personals.
La societat catalana ha de conèixer a fons el valor
d’experiència espiritual que té el Ramadà pels musulmans, només així la convivència
entre els catalans es construirà sobre la base del respecte i de els creences d’una
part de la població. El Ramadà és el novè mes del calendari musulmà. La
celebració religiosa associada aquest més és un dels cinc pilars de l'Islam.
Durant tota la seva durada, els musulmans (excepte els malalts, les dones
embarassades o que alleten, els nens petits, els vells o qualsevol altra
persona a qui aquest dejuni estricte podria perjudicar la salut, i aquells que
estiguin de viatge, tot i que aquests hauran de fer-lo en un altre moment) no
ingereixen o introdueixen res al seu cos des de l'alba fins al crepuscle. També
s’abstenen de fumar i de mantenir relacions sexuals durant les hores diürnes.
Cada vespre, la ruptura del dejuni diari acostuma a tenir caràcter festiu, sent
motiu de reunions familiars, de lectures compartides de l'Alcorà.
El Ramadà és un temps privilegiat en el qual les persones
preguen i aprofundeixen la lectura de l’Alcorà. Es tracta de dedicar aquest
temps per apropar-se al misteri de Alà. Els musulmans assumeixen el dejú i les
altres privacions com un camí per situar-se en el lloc de les persones que
pateixen i sofreixen. Aquesta solidaritat, és en primera lloc una experiència
interior i, després, una pràctica activa a través de l’amoïna amb els més
necessitats. La fi del dejuni diari (Id
al-fitr) és el moment de retrobament familiar que, a més de renovar el
compromís amb Alà a través d’una pregaria, serveix per aportar calidesa humana
a aquest moment i enfortir el sentit de comunitat. La pràctica religiosa
associada a la celebració del Ramadà acosta els musulmans a les experiències
religioses d’altres religioses. Totes elles evidencien com les persones
descobreixen en el seu interior la necessitat d’un transcendent que els apropa
la realitat humana i situa l’amor compassiu, expressat com a caritat, en el
centre de l’experiència vital. Bon inici del Ramadà pels catalans musulmans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada