Hi molta poca informació sobre les polítiques
concretes del califat, especialment les orientades a consolidar un estat amb
les seves estructures i institucions. Més enllà dels suports ideològics
explicitats, es sap que l’Islam practicat pels màxims dirigents de l’Estat Islàmic s’identifica amb la corrent
sunnita salafista, es tenen poques notícies sobre els continguts de la
governança d’aquest territori. Tots els decrets d’Abu Bakr al-Baghdadi estan en
consonància amb aquesta ideologia que refusa la validesa d'altres escoles
islàmiques. En general, la seva política no es tan diferent de la d'altres
líders islamistes al voltant del món, només es diferencia per l'ús radical de
la força del terrorisme i la por, i una major interacció amb els mitjans
d'informació i comunicació per difondre les idees.
Els
territoris del califat estan regulats per xaria, la llei islàmica, com a línia
general d'acció. Una de les primeres decisions d’al Baghdadi, en coherència amb
l’aplicació de la xaria com a norma legislativa, fou obligar a les dones anar amb les cares
cobertes. Es té constància de la intolerància radical en contra d'altres grups
religiosos i comunitats com els cristians, xiïtes, yazidíes, turcs i mandeus.
Tot persona considerada infidel i que no opta per convertir-se a l'islam, pateix
una execució sumària o la tracta de persones, circumstàncies que han
desencadenat un autèntic genocidi de tipus religiós a les zones sota el seu
control. En alguns indrets han destruït a cop de mall o de buldòzer tresors de l’antiguitat
per considerar-los elogis de la idolatria.
Els
tribunals islàmics del califat han imposat la pena capital a diferents
pràctiques criminals com la violació a dones musulmanes i el robatori; de la
mateixa manera han condemnat a mort a les persones assenyalades com
homosexuals, dones adúlteres o persones que han blasfemat, situacions que sota
la seva òptica del salafisme promogut per al Baghdadi són considerades crims. Al
costat d’aquestes actuacions coherents amb la visió del salafisme radical de l’Estat
Islàmic, aquest està organitzant vertaderes estructures d’estat ens els territoris
del califat. Part de l’acceptació que el califat troba entre els sunnites dels
territoris conquerits, tant a Iraq com a Síria, es atribuïble a la seva
capacitat de vertebrar unes societats sense cap estructures d’estat eficaces
com a resultat de la descomposició dels actuals governs d’aquest països
tutelats pels Estats Units. En els territoris del califat es recapten impostos
per les activitats econòmiques, es multen les sancions de trànsit i s’està
teixint unes xarxes d’atenció social.
A l'interior de l’Estat
Islàmic al Baghdadi ha promogut un ús extensiu i sofisticat de les xarxes
socials des d’on mostren els èxits de l'organització, es fan invitacions a
sumar-se a la causa de l'Estat Islàmic, es dóna una imatge de la quotidianitat
de la vida al califat i es difonen vídeos amb execucions d'ostatges en resposta
al que ells consideren agressions d’Occidente. Des del punt de vista formal, es
evident que al darrera dels gestors de les xarxes socials hi ha vertaders
professionals d’aquests tecnologies. Els analistes reconeixen l’habilitat que
han tingut al Baghdadi i el grup dirigent d’Estat Islàmic d’utilitzar les
xarxes socials per atraure gent a la seva causa. Han sabut gestionar a favor
seu la notorietat que el terrorisme i l’èpica provoquen en aquestes xarxes. Els
dirigents d’Estat Islàmic han creat un staff altament qualificat de
professionals de les tecnologies de la informació i de les comunicacions la
majoria provinents de països occidentals. Fins i tot, s’han produït vàries apps per tal de difondre en tabletes i
smartphons les idees de l’Estat Islàmic.
Entorn
a la figura d’al Baghdadi es conjuminen dues visions i pràctiques de l’Islam
que semblen antagòniques. Per una banda, l’Islam dominant a Estat Islàmic és el
salafisme wahhabista orientat a la gihad amb tot el que representa de retorn a
uns orígens ancestrals a la religió practicada durant el temps dels quatre
califes ortodoxes i les dues generacions següents. Actitud religiosa que pot
interpretar-se totalment arcaica i contrària a qualsevol modernitat. Però, per
altra banda, les mateixes persones confien i empren excel·lentment les tecnologies
més modernes de comunicació i gestionen perfectament les xarxes socials. Situació
que podria resumir-se dient que al Baghdadi i els seus practiquen el salafisme 2.0.
Aquesta és la permanent contradicció que acompanya als dirigents de l’Estat
Islàmic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada