Avui
en dia, el salafisme ha evolucionat des dels seus orígens i s’ha diversificat
en vàries corrents que, tot i compartir trets comuns, com són l’emancipació de
les escoles jurídiques islàmiques i la seva particular reinterpretació de
l’islam, presenten certes diferències entre elles. En un extrem hi ha el
salafisme de predicació inspirat en una concepció quietista de la religiositat i,
en l’altre, coexisteixen el salafisme polític i, en un posició molt més
extrema, el salafisme gihadista combatiu i violent. Tots aquests moviments proposen
la continuïtat sense canvis dels primers moments de l'islam, el temps dels
quatre primers califes i les dues següents generacions de musulmans.
El
salafisme modern té el seu origen en el pensament del persa Yamal al-Din-Afgani
conegut també com a Yamal al Din Assadabadi o simplement com al Afgani nascut
el 1838 a Asadabad, localitat propera a Hamadan, en el nord-oest d’Iran i mort
a Estambul el 9 de març de 1897. Fou un teòleg musulmà i un activista polític, molt
influent a l’Orient Mig, l'Àsia del sud i Europa del seu temps. Les seves
propostes reformistes sorgeixen a partir de la reflexió de la crisi de la
religió islàmica en l’imperi Otomà. Fou el promotor d’una corrent de pensament identificada
com a panislamisme. Per naixement i formació religiosa inicial al Afgani era xiïta,
tot i que després adoptà com a pròpia la visió sunnita. Es formà religiosament
en l’escola xiïta de Teheran, circumstància que explica la seva actitud
interpretativa i oberta del l’islam quan manté tot i la seva incorporació a la
corrent sunnita. Residí un temps a l’Índia agitada per la rebel·lió
nacionalista de 1857. Aquesta circumstància motivà a al Afganani a reflexionar
sobre les relacions polítiques entre els països colonials i les seves colònies desenvolupant
una important actitud antiimperialista i antibritànica. Arribà a Estambul l’any
1869 on construí el seu discurs religiós. Atribuí la feblesa espiritual de l’islam
al domini colonial d’Occident. Les seves idees foren considerades subversives per
les autoritats otomanes i fou expulsat del país l’any 1817.
Tot
seguit anà a Egipte on madurà el seu pensament religiós incorporant-li la visió
política. Les seves idees tingueren força acceptació en les elits
intel·lectuals del seu temps, però poca entre les religioses. Al Afgani proposà
que calia modernitzar l’islam a fi de recuperar la seva originalitat. Defensava
que s’havia de fer la reforma de l’islam al modus com Luter havia fet la del
cristianisme gràcies a la qual s’havia modernitzat Europa. També reivindicava
el paper dels filòsofs, com a pensadors d’idees universal, dins de l’islam,
perquè les seves idees complementaven els ensenyaments dels profetes. Gràcies
al pensament filosòfic es podia retornar al vertader islam, que és una religió
que s’adapta a totes les èpoques i a tots els àmbits culturals.
Durant
la seva estada a Egipte al Afgani reflexionà sobre les causes de
l'endarreriment dels musulmans respecte a Occident i conclogué que aquesta
situació era el resultat del fanatisme i el despotisme dels governants dels
països musulmans, així com el retard cultural dels propis musulmans. Tot això
afavoria el domini occidental sobre la majoria dels països islàmics. En el cas
concret d’Egipte, per tal que aquest país sortís d’aquesta situació de domini
proposà construir un partit nacional amb l’objectiu de crear institucions
parlamentàries, similars a les existents a les democràcies europees. Al Afgani
confiava que el sistema parlamentari podia donar als egipcis el poder necessari
per escapolir-se del domini dels britànics i francesos. Durant l’estada la seva
estada egípcia al Afgani tingué com a principal deixeble a Muhàmmad Abduh,
continuador posterior de les seves idees en el salafisme modern.
El
salafisme modern havia promogut un moviment denominat Nahda o renaixença àrab. Aquesta fou una de les idees dominants
durant el segle XIX i inicis del segle XX en molts països musulmans. El seu
objectiu era modernitzar la societat àrab. Es tractava d’una corrent de
pensament anàloga a l’univers intel·lectual que originà l’època post romàntica
i el modernisme a Europa. Aquest moviment fou liderat per Yamal ad Din al Afganí
i el seu deixeble Muhàmmad Àbduh i exercí molta influència en molts àmbits de
la cultura àrab com en el pensament religiós islàmic a través de teòlegs
reformistes com Tantawí Gawharí, Amín al Huli i Halaf Al·lah, així com en el
món polític del nacionalisme àrab a través de persones como Alí Abd ar Raziq ,
així com en el feminisme amb Qàssim Amín, Tàhir al Haddad. A nivell cultural la
Nahda va representar la consolidació
de l'àrab estàndard i el naixement de la premsa àrab, gràcies a la feina
d’importants periodistes com els filòlegs i traductors Butrus i Sulayman
Bustaní, Nassif i Ibrahim i Yazigí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada