El
tancament avui de la botiga Vinçon és una trista notícia per la crònica
sentimental de la meva vida. Era un usuari i client d’aquesta emblemàtic botiga
del Passeig de Gràcia nº 96 de Barcelona. Estava fascinat per la seva proposta
èstica, el seu bon gust i, fins de tot de la bellesa d’alguns objectes d’utilitat
dubtosa. Vinçon tenia els seus orígens l’any 1941 quan Enrique Levi i Hugo
Vinçon fundaren la primera botiga al Passeig de Gràcia amb el nom d’Enrique Levi i després va passar a
dir-se Regalos Hugo Vinçon. Poc temps
després contractaren a Jacinto Amat, de la família actual propietària de la
botiga, com a venedor. Durant aquells anys, la principal activitat fou la venda
a l’engròs de porcellana, ceràmica pisa fina i cristalleria, a més de disposar d’una
petita sala permanent per a exposicions de pintura. Segons expliquen els
actuals propietaris aquesta inici de la història recorda a l’inici d’alguns
acudits que es diu allò de: “era una
vegada un jueu, un alemany i un català...”. L’any 1957 la família Amat
aconsegueix adquirir l’empresa. En aquesta època s’intentà orientar el negoci
cap sectors que mai van arribar a aconseguir l’acceptació del públic, com un
departament a les Galeries Astòria a les Rambles, un punt de venda per a
l’hostaleria a Calella o un economat per a les famílies dels militars.
Després
d’alguns intents fallits per reorientar la negoci els seus propietaris es preguntaren:
“Què passaria si apostéssim per presentar
una oferta diferent de la que el públic demanda?”. La resposta a la
pregunta fou explorar el camp inèdit en la incipient industria d’objectes de
disseny contemporani per a la llar. A partir d’aquesta decisió les innovacions
succeïren en tots els ordres assentant les bases del que amb els temps es
convertiria en un dels establiments més singulars i representatius de
Barcelona. A partir dels any 80 s’incorporen la tercera generació dels Amat en
la direcció del negoci. L’any 1998 Vinçon obrí una botiga a Madrid, al carrer
Castellò, molt a prop del carrer Alcalà, al bell mig del barri de Salamanca. Reconec
que, quan sovintejava Madrid, anava sovint a fer un tomb per Vinçon perquè em connectava
amb el món simbòlic. L’any 2010 tancaren aquesta botiga al veure que no havien
arribat a connectar la seva proposta de negoci amb els gustos dels madrilenys.
Però, després d’uns anys d’èxits, la propietat de
Vinçon decideix tancar la botiga al veure que en els darrers anys havien reduït
les vendes un 10% any rere any fins al 2015, que era la meitat del que es venia
el 2008. Davant de la duresa de la realitat era clar que es feia inviable
continuar el negoci. A més, el perfil del comprador havia canviat: la majoria
de vendes es feien als turistes ja que la crisi haver arribat al client local. Però
els turistes difícilment podien endur-se als seus països els objectes exposats
a la botiga: mobles, llums, etc .... La
crisi de Vinçon és el resultat directa la crisi de la classe mitja i amb
criteri estètic resultat de la seva pèrdua de poder adquisitiu com a
conseqüència de la crisi econòmica actual. L’empobriment d’aquest classe és la
que ha estat la causa de la notable caiguda de compres dels darrers anys.
Gràcies Vinçon, i família Amat, pel vostre bon gust i fidelitat a un model de
negoci que ha introduït un plaer estètic a la quotidianitat i perquè durant
aquests anys heu contribuït, amb les vostres propostes, a consolidar la cultura
del disseny barcelonina. Us trobaré a faltar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada