Els dirigents d’Estat Islàmic han proclamat que fonamenten
la seva fe islàmica en els principis que el moviment reformista salafista proposa
com a interpretació única de la tradició sunnita i, de totes les variants de
salafisme existents, proposen el gihadisme violent com a manera d’estendre
l’Islam. Per altra part, les cròniques periodístiques insisteixen, sense entretenir-se
en masses precisions, que el salafisme és l’avantsala del terrorisme islàmic i
que els catalans hem d’estar preocupats per la proliferació d’aquest moviment
entre els oratoris musulmans de Catalunya. ¿Què és el salafisme?
De forma genèrica, el salafisme és un moviment
sunnita que reclama un retorn a l’Islam original i que té com a únics referents
doctrinals l’Alcorà i la Sunna tal com l’interpreten determinats teòlegs
musulmans. Etimològicament, el moto salafisme (en àrab: salafiyya) ve de la
paraula salaf, que vol dir antecessor
o ancestre. Amb aquest terme s’identifiquen als companys directes Muhàmmad que
són els quatre primer califes, els anomenats ortodoxes, i les dues generacions posteriors.
El salafisme modern o actual, com es veurà en una
altra nota, és hereu de diverses corrents salafistes aparegudes al llarg de la
història de l’Islam. El salafisme tradicional està inspirant i assumeixen els
principis de diversos teòlegs musulmans del passat. Un d’ells és Ahmad ibn
Hanbal mort a l’any 855. Fou el primer teòleg musulmà que, davant del que considerava
una degeneració de l’Islam produïdes per certes innovacions teològiques, proposà
retornar a la interpretació literal la fe musulmana. Pels sunnites és
considerat com un dels més importants defensors de l'ortodòxia, atorgant-se-li
sovint el títol de Xaikh al Islam. Fou coetani de dos califes que estaven a
favor de la corrent anomenada mutazilisme que patrocinava la conciliació entre
la raó i la religió i que discutia la condició d’immutabilitat de l'Alcorà. Aquesta
corrent de pensament estava molt influïda pel pensament grec i creien que la
raó podia ajudar a purificar el pensament religiós. Ibn Hanbal es va oposar a
aquestes idees, per això fou perseguit, empresonat i durant un temps estigué
amagat. Quan un nou califa rebutjà el mutazilisme Ahmad iibn Hanbal continua
els seus ensenyament. Fou el fundador del hanbalisme, reconeguda com l’escola
jurídica més rigorista de l’Islam.
Al segle XIV Ibn Taymiyya, que visqué entre 1263 i
1328, temps de les invasions mongols dels territoris àrabs, defensà un retorn a
la fe original per fer frenar certes desviacions doctrinals. Teològicament seguí
la tradició jurídica del hanbalisme que defensà amb molta vehemència. Ibn
Taymiyya ha tingut molta influència en el wahhabisme contemporani i en les
diferents corrents del gihadisme violent. Aquests s’inspiren en la fàtua d’Ibn
Taymiyya emesa contra els governants mongols on es declara la declarant gihad obligatòria dels musulmans contra
ells argumentatn que són infidels per no seguir la xaria. Els ensenyaments d’aquest
teòleg tingueren una profunda influència, anys després, Muhàmmad ibn Abd al Wahhab,
i altres teòlegs sunnites posteriors.
El salafisme contemporani pot considerar-se que
hereu de la predicació de Muhàmmad bin Abd al Wahhab en el segle XVIII. Per aquest
teòleg, la decadència dels països musulmans en contra d'Occident és el resultat
d'oblidar el missatge original de l'Islam per part de les elits dirigents. Per
sortir d’aquesta situació proposà una lectura literalista i una interpretació
puritana de l'Islam defensant tradició jurídica hanbalita i el pensament
teològic d’Ibn Taymiyya. L’èxit de la predicació de Muhàmmad bin Abd al Wahhab fou
la seva aliança política amb Muhàmmad bin Saud, fundador de la dinastia saudita
que encara perdura a Aràbia. Els partidaris de Muhàmmad bin Abd al Wahhab són
coneguts com a wahhabites, encara que ells mateixos es denominaven Ahl al Tawhid
(la unitat del Poble). Des de llavors el wahhabisme és la doctrina musulmana
oficial de l’Aràbia Saudita i les seves tesis seran escampades pels principals
predicadors d’aquests país. El wahhabisme ha arribat avui a través d’una sèrie
d’ulemes, entre els quals destaquen Muhàmmad ibn Ibrahim Ali ash-Chaykh, Abdel
Aziz ben Baz et Muhàmmad ibn al Uthaymin
Els salafistes tradicionals sempre s’han presentat
com a moviment de renovació de l'Islam basat en un retorn a la fe dels orígens,
la dels antecessors piadosos. Tots tenen en comú el rebuig de les interpretacions
humanes posteriors a la revelació de Muhàmmad que critiquen d’innovadores. El
que succeeix realment és que els salafistes proposen com a la vertadera
interpretació de l’Islam només la seva i que, per el seu allunyament de les
principals escoles jurídiques islàmiques, es pot considerar que inventen un nou
Islam. L’acceptació de la literalitat de
l’Alcorà o de la Sunna els porta a adoptar uns codis de comportament que
afirmen que són els que tenia el mateix Muhàmmad, per exemple, com poden ser la
manera de vestir o de menjar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada