Les
societats occidentals estan preocupades per la atracció que exerceix l’Estat
Islàmic en una part dels joves. A França, a partir dels atemptats de l’11 de
gener han arribat a la conclusió que a Occident s’està produint un fenomen nou,
molt diferent del que en un primer moment els fets semblaven induir a pensar: les
persones que s’incorporen als combats de la gihad a l’Orient Mig el que expressen
no és una radicalització d’una part de l’Islam d’Europa, sinó una islamització radical de la revolta. Els experts
arriben aquesta conclusió després d’analitzar els comportaments i les idees d’alguns
dels terroristes que han actuat a Europa recentment o d’aquelles que s’han
incorporat a les files de l’Estat Islàmic. Molts dels militants europeus d’Estat
Islàmic son conversos o musulmans de baix perfil religiós inicial però convertits
en fervorosos practicants en els darrers moments.
A
partir de conèixer les personalitats d’aquests militants d’Estat Islàmic s’ha arribat
a la conclusió de que les seves motivacions no són teològiques derivades del
salafisme wahhabita sinó fortament polítiques. A Europa, hi ha una part de
joves políticament radicalitzats, però força desorientats per la pèrdua de
referències revolucionàries. La inviabilitat d’alternatives polítiques revolucionàries
a Europa partidàries de prendre el poder i generar el canvi social, ha situat a
molts joves radicals a la recerca d’un substitut políticament atractiu. Aquests
joves, ara seduïts per l’Estat Islàmic, a més de viure la desfeta de les seves esperances
polítiques han experimentat la crisis del sistema polític occidental. La
feblesa de la democràcia, la debilitat de la política per frenar els efectes
negatius de la globalització, l’impacte greu de la crisis econòmica en amplis
sectors populars d’origen immigrant, junt amb la creixent corrupció de la
política han alimentat de nou l’esperit d’una revolta generacional contra un
sistema que es veu com a pervers. Aquesta situació ha radicalitzat políticament
a una part de la joventut que es compren a si mateixa sense futur ni
possibilitats de reconduir la seva vida. Entre viure i morir aquí en els marges
de la societat, empobrits i sense cap esperança, o anar a intentar una revolta
global per canviar èpicament el món, guanya això últim.
És
en aquest escenari on el salafisme apareix com una proposta atractiva per una
part d’aquesta joventut revoltada. El salafisme wahhabita és atractiu per la
seva proposta de visió totalitzadora del món i per la seva capacitat de dominar
l’interior de la persona, controlar els seus desitjos i plaers, i perquè
ofereix un relat sota el qual poden acollir-se tots els actes i moments de la
vida com actes de resistència al capitalisme i la corrupció d'Occident. Això ho
sap l’Estat Islàmic i per això proposa als joves europeus un programa de que apareix
com a substitut del que era per generacions anteriors el mite del comunisme
revolucionari o les lluites revolucionàries d’alliberament del Tercer Mon. L’atracció
de l’Estat Islàmic està en la seva capacitat d’organitzar la revolta combinat
una acció concreta i l’aportació d’una ideologia que combina coerció,
disciplina i ètica particular.
Els
analistes viuen paral·lelismes entre els comportaments polítics adoptats per l’esquerra
extremista terrorista dels anys 70 del segle passat i el terrorisme
individualista que adopten algunes persones a Occident. El punt en comú és la
manca de futur, l’absència d’esperança que experimenten alguns joves en el món
global i que ha tingut expressions polítiques en forma de moviments col·lectius
en els darrers anys: l'anomenada Primavera Àrab, la mobilització al Brasil contra
la Copa del Món de futbol, la mobilització de Turquia contra el projecte
urbanístic de la plaça Taksim. Només hi ha dues sortides a aquestes inquietuds polítiques
radicalitzades: la conducció política de les inquietuds a través d’organitzacions
radicals que es situen, mal els pessi, dins
del sistema o la deriva a la desesperació i la violència minoritària que troba
en les propostes de l’Estat Islàmic un referent atractiu. Actualment, una part
de la joventut radical dels països occidentals es troben en aquesta cruïlla.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada