En el debat polític sobre la
independència de Catalunya ha aparegut reiteradament la tensió entre els principis
de legalitat, legitimitat, democràcia i obediència a les lleis. Esquemàticament,
podem dir que hi havia persones que defensaven la idea de que sense respecte a
les lleis no hi ha democràcia i, en sentit contrari, altres persones
consideraven que sense democràcia no hi ha lleis. Entorn d’aquests principis s’han
fet debats durs, fins a l’extrem de plantejar en algunes ocasions dos mons conceptuals
antagònics. Davant d’aquesta confrontació d’idees m’he preguntat, en més d’una
ocasió ¿quina podria ser la mirada
cristiana a aquests temes?.
Penso que la legítima passió política
eclipsa molts judicis o els pot distorsionar en excés. Al la base de tota
consideració sobre la prelació d’aquestes principis ha de prevaldre, com a
criteri fonamental, la recerca d’allò que és just. Les lleis positives no són
principis autònoms al marge de la legitimitat moral. Perquè la democràcia, per
si sola no garanteix la justesa de les lleis, tot i que sense democràcia no es
poden fer les lleis. Com digué el bisbe Xavier Novell “els cristians no ens guiem ni tenim criteris en funció de lleis
positives sinó per allò que és just, veritat i digne”. Per això la legitimitat
de qualsevol actuació política està associada al sistema normatiu vigent, les
lleis vigents, però també als principis morals.
Gràcies als principis morals i la
recerca del bé moral, les lleis és poden desobeir. Com diu el pare Jesús Renau,
“quan la llei és injusta o contraria a
una llei fonamental superior o a uns principis dels drets humans, desobeir-la
no sols no és delicte sinó exigència moral”. En aquestes condicions la
desobediència quan es donen situacions d’opressió no pot ser un delicte sinó
que és una virtut moral. En cas de dubte sempre resulta útil consultar la
Doctrina Social de l’Església. En l’article 407 del compendi es diu amb tota claredat
que “una autèntica democràcia no és el resultat d’un respecte
formal de regles, sinó el fruit de l’acceptació convençuda dels valors que
inspiren els procediments democràtics: la dignitat de tota persona humana, el
respecte dels drets de l’home, l’assumpció del «bé comú» com a fi i criteri
regulador de la vida política”. Si es perden aquests referents en
el debat polític, com bé ha dit l’abat de Montserrat, es “dificulten la construcció de ponts de diàleg” i es fa difícil
treballar per la convivència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada