Alguns
erudits dels primers temps de l'islam varen escriure diverses obres analitzant
la confusió existent al voltant dels documents islàmics doctrinals originals. Llegint aquests textos hom pot pensar que en aquella època el terme Qur'an no es
referia a cap llibre concret, sinó més aviat al conjunt de tot allò que les
persones havien entès a partir de la transmissió feta oralment per Muhammad.
Amb el pas del temps, aquest record es va complementar amb fixacions escrites
per tal de retenir millor el contingut de les paraules de Muhammad. En aquests
primers moments la comunitat musulmana posseïa el llegat de Muhammad, bé en
forma de transmissió oral o escrita sense diferenciar el que seria el futur
Alcorà i la tradició dels hadices. La separació d'aquest material heterogeni en
dos corpus diferents va ser relativament tardana.
Molts
especialistes consideren que el procés d'elaboració dels textos sagrats
islàmics fou complex i bastant problemàtic. És molt possible que al principi de
l'islam la comunitat musulmana disposés de moltes sentències relacionades amb
Muhammad. Simplement eren considerades paraules sagrades perquè el seu origen
era a Muhammad i per aquest motiu circulaven entre els musulmans d'aquell
temps. Aquest corpus doctrinal va ser progressivament depurat i diferenciat per
originar els dos grans textos de l'islam: l'Alcorà i els hadits. Aquests dos
textos representen, en la tradició islàmica, la Paraula de Déu i les tradicions
profètiques. En contrast amb l'Alcorà, que es considera revelació divina tant
en el seu significat com en la seva redacció, l'autenticitat del hadit sagrat
varia d'una narració a una altra, i no es poden recitar en les oracions. Per la
seva naturalesa es consideren com a revelació extra-alcorànica.
Tot
i l'actitud inicialment bel·ligerant del xiisme duodecimams contra l'islam oficial per considerar-los
falsificadors de l'Alcorà, cap a meitats del X canviaren d'opinió. La majoria
dels erudits duodecimams, retornaren a les tesis sunnites sobre l'Alcorà.
Mentre totes les obres d’abans de la segona meitat del segle X insistien en la
falsificació de l'Alcorà, a partir d’aquesta data els teòrics duodecimams arraconaren
la tradició original esotèrica i no racional interpretativa de l'Alcorà i van
abraçar la lectura racional jurídic-teològic i progressivament van canviar el
discurs sobre l'Alcorà fins al punt de defensar que no era sostenible la idea
de la falsificació de l'Alcorà. Al final els erudits duodecimams d'aquesta
època declararen que l'Alcorà d'Uthman era fidel a la revelació. A partir
d'aquell moment aquesta va ser la posició oficial del xiisme sobre l'Alcorà. Així,
sunnites i xiïtes comparteixen sens cap problema el mateix Alcorà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada