dimarts, 17 de juliol del 2018

Reinventar la política XIII. Quan la política esdevé espectacle


Quan l’interès dels polítics és la permanent presència en els medis de comunicació llavors el mitjà domina al missatge i la política es converteix en espectacle. L'entorn cultural de la societat actual ha produït la revalorització de la teatralidad, de l'espectacle. Tot es redueix a gestos que cerquen provocar un impacte sensorial gran. La política no ha quedat al marge d'aquest fenomen. En una societat basada en la supremacia de la imatge per sobre la paraula el que és evident que el producte millor venut passa per davant del producte més interessant. Això condiciona als polítics que únicament volen una immediatesa en els resultats, una bona impressió i una imatge amable. S’abandona dir la veritat i només es parla d’allò que és complaent als ciutadans.

La política es converteix en espectacle i els mitjans de comunicació s'interessen per l'acció política segons la seva capacitat de generar notícia espectacle en el negoci del mercat comunicatiu. Fa anys el politòleg israelià Y. Dror, en un informa al Club de Roma afirmà: "la creixent tendència a convertir les eleccions en un circ dels mitjans de comunicació pot satisfer les demandes populars d'entreteniment, però amenaça la capacitat de l'electorat per a triar amb una bona base d'informació entre els distints capdavanters, estils de governació, ideologies i enfocaments. Conforme es professionalitza el mercadeig  polític i els resultats de les eleccions estan més i més influïts per la televisió, els candidats racionals o relativament racionals té poques opcions" (Dror,Y. "La capacidad de gobernar". Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores, Barcelona 1994:209). Alguns medis de comunicació, i la televisió especialment, poc ajuden a la ciutadania a aprofundir els temes polítics.

La política com espectacle té importants costos econòmics. El disseny de les campanyes electorals, la influència sobre els mitjans de comunicació, l’emotivitat de la política, els efectes especials incorporats en les campanyes, etc... són qüestions que exigeixen tenir importants recursos econòmics per damunt de les disponibilitats habituals dels partits polítics. Això ha provocat que les fonts de finançament dels partits estimulin pràctiques corruptes. Mentre aquest assumpte no es tracti amb major transparència democràtica i responsabilitat cívica els ciutadans seguiran alimentant la sospita que alguns governants s'aprofiten de la seva situació privilegiada per a afavorir les necessitats econòmiques dels seus partits derivades dels enormes costos de les campanyes electorals. Els importants costos de les maquinàries burocràtiques dels partits i els notables costos de les campanyes electorals ha provocat que molts partits a Europa occidental tendeixin a la utilització de comissions per les contractes públiques per complementar els sistemes habituals de finançament públic.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada