dilluns, 16 de juliol del 2018

Reinventar la politica XII - Campanya electoral permanent


El model de democràcia plebiscitaria de les societats occidentals es basa en un estat de "campanya electoral permanent" que persegueix mantenir la fidelitat del seu electorat i, si s’escau, captar el vot dels electors dels seus adversaris. Els governants, amb els ulls posats en el retrovisor de les demandes socials i moguts pel sensibles a l’estat de l'opinió pública, moltes vegades aconsellats pels seus assessors polítics, són àvids de conèixer a l'instant si les seves actuacions són del grat dels seus electors. Els estudis demoscòpics han esdevingut imprescindibles per governar.

El model plebiscitari necessita, abans de res, que el polític sigui bon comunicador i domini la relació amb els medis de comunicació per aconseguir que la seva opinió sigui reiteradament repetida. És evident que els polítics han de ser bons comunicadors, el problema és quan es confon el mitjà amb el missatge.

Per a assolir la constant presència dels polítics en els medis els assessors de comunicació utilitzen la televisió, les enquestes, els sondejos, etc... a fi de manipular i influir en l'opinió pública per tal d’aconseguir una bona imatge dels seus polítics tutelats. Aclaparat per l'afalac d'aquests mitjans el polític pot caure en la temptació d'adaptar la seva oferta ideològica i les seves propostes polítiques a les preferències del mercat polític o els índexs d'audiència. Quan les enquestes i sondejos d'opinió estan en mans de polítics sense escrúpols es converteixen en simples baròmetres d’acceptació política amb finalitats electorals. Per exemple, les eleccions es convoquen en funció de les oscil·lacions de la confiança política. Quan passa això, els ideals de les formacions polítiques, en lloc d'aparèixer com valors força orientadors de l'actuació política, són diluïts per d'adaptar-los permanentment a les preferències del mercat de votants en cada moment.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada