La pèrdua de
l'horitzó utòpic i l'absència de grans debats han conduït a la progressiva simplificació
del missatge polític fins a reduir-ho al simple pamflet o l’eslògan pensat per guanyar eleccions. El missatge
polític ha deixat ja no identifica les identitats ideològiques de les diferents
opcions polítiques. La majoria de propostes polítiques són ambigües i, en molts
ocasions, perfectament intercanviables entre els diferents partits. La política
ja no aporta ideals. Helmut Schmidt, qui fou canceller de la República Federal
Alemanya, atribuí aquesta situació al lideratge de la televisió en les
societats modernes. Per Schmidt "els
polítics s'adapten a les preteses necessitats d'als televisions. Donen
respostes de mig minut. En 30 segons només es pot construir un titular, la qual
cosa és una declaració superficial. No hi ha arguments" (Schmidt, H. entrevista
El País 9 juliol 1994). La pobresa del missatge polític és una evidència que
molts polítics es deixen corrompre intel·lectualment per la superficialitat de
molts medis de comunicació o pel seus interès en l'escàndol i la morbositat.
L'obsessió
d'aconseguir el poder al més aviat possible ha obert la dinàmica del tot si val
si això dóna vots. Les campanyes electorals són una mostra d'això, els estrategues
de la comunicació política les han convertit en un assalt planificat per ocupar
el poder. Aquests professionals de la comunicació serveixen als partits sense
cap apriorisme ideològic. Tant poden dissenyar la campanya d’un partit de
dretes com després la d’un partit d’esquerres. En aquestes circumstàncies, les
habilitats polítiques del debat i la confrontació democràtica s’han al libel,
l'acusació no provada, les falses veritats i els rumors, tot pensat per aconseguir el
desgast polític i provocar la destrucció de l'adversari. El comú denominador de
totes aquestes estratègies, i les que puguin estar per venir, és l'absència de
discussió política concreta sobre els problemes comuns de la societat. Les
campanyes electorals s'omplen de promeses i afirmacions, a veure qui dóna més,
amb escàs suport argumental i feble viabilitat pràctica. Quan s’apropen les
eleccions, el mercat polític s’omple de les més variades ofertes temporals a
veure que dóna més, davant la creixent atonia dels ciutadans davant l'al·luvió
d'oferiments amb altes dosis d'improvisació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada