L'Església i la cultura moderna havien assumit que el
relat de Joan sobre el diàleg de Pilat amb Jesús explicat en el relat de la
Passió exemplificava quina havia d'ésser la relació de la pròpia Església amb
la societat civil. El pensament lliberal modern feu seva la pregunta de Pilat:
"Ets el rei dels jueus?",
mentre que la resposta de Jesús: "El
meu regne no és pas d'aquest món", fou la resposta donada per l'Església
al temps de la modernitat. A partir de la mútua acceptació de les respostes el
pensament lliberal justificà la separació de competències entre la societat
secular i l'Església, sense contemplar la possibilitat d'establir un diàleg
real sobre la identitat de les dues realitats, s’adaptà a aquesta circumstància.
La proposta de laïcitat es construí sobre la confiança en la raó i la ubicació
del Regne de Déu al marge de la història.
D'acord amb aquesta separació de plans proposada pel pensament
lliberal la ciutat secular únicament podia
ocupar-se del món, mentre que l'Església havia d'ocupar-se dels cors. La "teologia burgesa" justificà la
privatització de la fe i contribuí a buidar-la de la seva carga profètica. La
fe quedà reclosa a les sagristies, en una pràctica intimista preocupada exclusivament
per la possessió i domesticació de Déu, sense cap possibilitat de dir una
paraula crítica sobre la política per por de vulnerar la pretesa neutralitat i
autonomia de la política. L'acceptació d'aquest dualisme fou la principal
condició que la raó moderna imposà a una Església que, tot volent mantenir la
seva preeminència social en la nova època històrica, encara mantenia viva la lògica
de la cristiandat.
Referent al text de Joan algunes traduccions del Nou
Testament creuen més correcte dir "La
meva reialesa no pertany a aquest ordre...La meva reialesa no és d'aquí"
allí a on altres diuen "El meu Regne
no és d'aquest Món". Diuen Mateos, Schökel i Rius Camps, en els seus
comentaris al Nou Testament, que per Joan darrera l'expressió món s'expressa un
conflicte real de valors "el xoc
entre Jesús i el món mostra la incompatibilitat entre la ideologia del món i el
missatge de Jesús, entre les dues escales de valors". En els textos joànics
no se'n pot deduir cap dualisme entre la relació Església- Món. En la
contraposició latent de Jesús el que es dóna es la confrontació món - amor
fraternal (Jo 13,34-35; 15,12,17, 1Jo 2,7-10;4,7.21) perquè el món vol suprimir
la veritat (Jo 7,19; 8,37.43.46). El seguiment de Jesús no és contra el Món,
sinó contra aquells factors (ideologies,
valors, actituds, situacions, fets, etc...) que impedeixen que aquest Món sigui
el lloc a on es realitzi l'amor fraternal de Déu testimoniat per Jesús.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada