Avui és primer de maig, per això m’hauria agradat parlar
del treball i de les esperances de la gent treballadora; però no, he escollit
un altre tema. Vull reflexionar sobre la iniciativa legislativa del PSC,
proposició de llei, per eliminar tot tret característic de la religió en els
actes institucionals que organitzin el Parlament i la Generalitat de Catalunya.
Vaig ser director general d'afers religiosos durant l'etapa final del primer
tripartit i, en el següent, assessor del President Montilla en temes
religiosos. Això vol dir que, durant el govern socialista de la Generalitat
vaig poder influir, sempre dins dels meus modestos límits, en la política
religiosa de la institució de govern dels catalans. Algunes coses bones es
feren en aquest sentit. El govern de Catalunya va estar present en molts actes
de caire religiós. Durant aquell període vaig acompanyar al president de la
Generalitat a totes les misses de sant Jordi que es feren al Palau de la Generalitat
amb la corresponent oposició mediàtica dels sectors laïcistes que no ho veien
bé. Ara, quan el PSC no és partit de govern s’ha pres la iniciativa de presentar
una proposta de llei per impedir que des de les institucions polítiques
catalanes es promoguin actes que donin un tracte preeminent a les religions.
L'argument justificatiu, segons he pogut llegir, és “practicar un
nacionalcatolicisme vergonyant superat per la història”. Davant de la solidesa d’aquest
argument es veu que no en calen més, segons es desprèn del que ha dit qui ha
presentat aquesta proposta.
En altres temps, alguns cristians situats en l'univers
dels socialistes catalans, hauríem estat consultats sobre què fer davant aquesta
situació. La qual pot semblar incoherent amb el mandat constitucional d’independència
política respecte les confessions religioses i que, per la tradició del nostre
país, afecte de ple a l’Església catòlica. El debat real sobre aquest tema està
obert perquè el Tribunal Constitucional ha procurat no orientar el mandat
constitucional vers el model de laïcitat excloent sinó que ha introduït la idea
de laïcitat positiva. Principi que deixa que els poders polítics vagin més
enllà de les paraules i l’omplin de contingut. La reflexió sobre la missa de
sant Jordi al Palau de la Generalitat era una bona ocasió per aportar continguts
al concepte proposat pel Tribunal Constitucional. ¿Què cal fer en una situació
com aquesta? ¿Cóm han d’integrar-se tradicions i costums, algunes d'origen
religiós, dins del comportament institucional? ¿Han de participar les altres
religions? ¿Qui convoca i convida a l'esdeveniment en el qual hi ha un acte
religiós? ¿En l'espai públic han de fer-se actes religiosos? ¿S’han de regular
per llei aquests comportaments o existeixen altres mecanismes més desitjables?.
Són preguntes que cal fer-se més enllà de l’ocurrència del nacionalcatolicisme.
Considero que la iniciativa dels socialistes catalans és
un error. En primer lloc, perquè obvia l’anàlisi seriosa sobre com omplir de
contingut real el mandat constitucional a partir de propostes pràctiques. El
procés de consolidació de la laïcitat positiva ha de fer-se de forma
comprensible per la ciutadania normal i de forma coherent amb el que és la
pràctica social habitual. Però també és una errada política per vàries raons.
La primera està relacionada amb la congruència de la proposta. Tot i que la
iniciativa legislativa proposada pel PSC es limita a les institucions de la
Generalitat, per coherència el legislador hauria de procurar que la normativa
s’estengués a tot l’àmbit públic. Si és així, ¿com s’aplicaria en els
ajuntaments on es donen la majoria de relacions entre l'espai públic i
religiós?. Sinó es vol això i l’únic objectiu pretès és treure la missa de Sant
Jordi dels programes institucionals de la Generalitat hi ha altres mesures
pràctiques no legislatives per aconseguir-ho. Però, portant a l’extrem aquesta
lògica d’evitar confusions entre l’espai polític i el religiós, ¿quina festa
haurà de celebrar la Generalitat el dia 23 d’abril?, ja que aquest dia es
commemora una festa religiosa amb el caràcter de patronatge, també religiós, de
Catalunya. Un embolic.
La no confessionalitat de l'estat preservada
constitucionalment no pressuposa impedir o prohibir la manifestació natural del
caràcter religiós de moltes de les tradicions de la nostra història, així com
noves manifestacions culturals que estan influïdes per algun element religiós.
Tradicions que, per si fos el cas, estiguessin amenaçades la seva protecció
fora responsabilitat pública. La reserva argumental del laïcisme excloent
d’algunes persones sobre la presència del fet religiós en l’espai públic,
resultat d’una lectura particular de la Il·lustració, contrasta amb la
naturalitat com el fet religiós és viu en la cultura política nord-americana hereva
també del mateix pensament il·lustrat.
L’altre error polític és obrir un front de perplexitat i
d’incomoditat amb l’Església catòlica catalana, principal destinatària de la
iniciativa legislativa. Fins ara les relacions entre els socialistes catalans i
els catòlics catalans era cordial, d’entesa i cooperació. Hi havia diàleg i
coincidència en molts aspectes. Les autoritats eclesiàstiques catalanes
s’havien mostrat respectuoses amb les obres de govern dels socialistes
catalans, i aquests havien estat sensibles a les necessitats de l’Església
catòlica. Això era un fet substantiu que marcava una diferència entre el que
passava a Catalunya i, principalment a Madrid, on les tensions eren notòries i
evidents. L’anticlericalisme que es respira allí, en part comprensible per
l’hostilitat de determinades jerarquies eclesiàstiques, jo mai l’he trobat
actiu a Catalunya. Per això la postura presa pel PSC, de la qual en discrepo de
dalt a baix, en sorprèn perquè coincideix amb les reflexions que es fan avui des
del PSOE sobre aquest tema en relació a la seva comprensió de la laïcitat. La
deriva radical impulsada pel PSOE pot perjudicar el pensament del socialisme
català en relació al fet religiós. Interpreto aquesta proposta de llei com la
renúncia del PSC al que era el seu patrimoni polític respectat i creïble sobre
el fet religiós, i un retrocés en el respecte que els socialistes tenien entre
el cristians catalans.
Si la deriva laïcista acaba imposant-se en el PSC, sota
la iniciativa del seus promotors en l'actual direcció, tinc la impressió que es
perdrà la credibilitat aconseguida per aquell entre determinats ambients
cristians i alguns d’aquests deixaran d'estar interessats en les propostes del socialisme
català. Voldria
acabar amb la mateixa pregunta que ha fet un bon amic cristià i vell militant
socialista en el seu blog: ¿qui assessora al PSC en aquests temes? Abans sabia
quines persones ajudaven a definir la politica d’aquest partit sobre el fet
religiós, però ara no sé qui ho fa. En qualsevol cas, no trobo que en aquest
tema sigui encertada.
Realment Jordi, escrius amb una gran llibertat, i estic ben d'acord amb tu.
ResponEliminaJaume F