La
publicació en el BOE de la resolució de la Direcció General d’Evaluació i
Coperació Territorial (Govern de l’Estat) on es regula el currículum de
l’ensenyament de la Religió Catòlica de l’Educació Primària i de l’Educació
Secundària Obligatòria ha generat un gran enrenou mediàtic i d’algunes entitats
civils. Molt de soroll, molta sorna i burleta, però poques anàlisis de fons i
molts errors d’apreciació. Tot és molt epidèrmic i visceral. Si m’ho permeten,
molt anticlerical. És un anticlericalisme antic que dóna la impressió que
sempre té alguna compte pendent amb l’Església catòlica. Tot aquest
enrenou contrasta amb el silenci que les
mateixes veus dispensaren a una resolució similar del 26 de novembre de 2014 en
relació al currículum de la religió Islàmica. Muts i a la gàbia. Ningú aixecà
la veu d’una resolució que, en forma i fons, és similar a la referent a la
resolució que afecta a l’ensenyament de la religió en el marc educatiu.
El debat
hauria de ser més seriós del que ha estat fins ara. Una primera qüestió a
resoldre de forma entenedora i equilibrada és com els pares exerceixen el seu
dret de garantir l’educació dels seus fills en el marc de l’escola pública. Cal
resoldre aquest tema, de manera especial per les famílies amb creences
religioses. El fet que l’escola es situï dins de l'aconfessionalitat pròpia de
les institucions públiques no pressuposa marginar les conviccions religioses
dels pares i la seva projecció en l’educació dels fills. Personalment, no trobo
desencertat que el sistema educatiu públic ofereixi la possibilitat de l’educació
religiosa voluntària, i contempli una assignatura avaluable de cultura i
història de les religions dins del currículum. El desconeixement sobre els
aspectes bàsics de les religions dificulta a moltes persones comprendre el
sentit de moltes aspectes del patrimoni cultural del nostre país o saber
relacionar-se adequadament amb ciutadans adherits a diferents religions. Avançant
més en aquesta direcció, el problema real està en el tractament avaluable i computable
que la llei Wert dóna ara a les religions dins dels currículum educatiu en
general.
Un altre
aspecte del debat és la pròpia naturalesa del currículum de les assignatures de
religió. Vagi per endavant que totes les confessions amb acords amb l’Estat
tenen reservat el dret de confeccionar aquest currículum. No podria ser d’una
altra manera. Pretendre el contrari seria equivocar-se. Però sí que és interessant
reflexionar sobre l’enfoc que es volen donar als continguts d’aprenentatge d’aquest
currículum. Sobre aquesta qüestió hi ha diferents posicionaments i opinions.
Existeixen veus competents que consideren que les assignatures de religió haurien
de ser més educatives que transmissora de doctrina. De tal manera que l’assignatura
de religió no fos pròpiament una catequesi sinó una aprenentatge d’una religió
en concret. Sóc conscient de que és un tema amb límits imprecisos, però
resultaria més clarificador situar les catequesis religioses en els marcs de
les espais religiosos, i amb les seves metodologies, i deixar l’educació en una
religió concreta en l’àmbit escolar.
Situats en
aquest punt, i per acabar la reflexió, trobo a faltar en totes les opinions
atropellades d’aquests l'anàlisi pedagògica, ja que
estem dins del sistema educatiu, sobre la idoneïtat educativa dels continguts d’aprenentatge
proposats, tant en la proposta de la religió catòlica com en l’Islam, i la consistència
dels criteris d’avaluació dels aprenentatges i els estàndards d’aprenentatge
avaluables. Em dóna la impressió després de llegir-me les dues resolucions que
les autoritats educatives, com a garants últimes del sistema, i els
responsables de les religions, tenen per
endavant un considerable camí a recórrer per aconseguir fer de l’ensenyament de
les religions un aprenentatge que, a més
d’un interès religiós, tingui un valor social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada