Durant el cap de setmana he tingut temps
per retornar sobre una reflexió feta fa pocs dies en relació a les paraules de
Barak Obama a la cimera mundial contra el terrorisme. Continuo trobant encertat
l’interès del President nord-americà de combatre la idea, força estesa, de que
l’Islam alimenta amb naturalitat un radicalisme polític que fàcilment porta al
terrorisme. És important no estigmatitzar l’Islam com a religió del terror,
doncs hi ha més de mil cinc-cents milions de musulmans força allunyats del
postulats que patrocinen els moviments gihadistes. Només per respecte aquests musulmans cal procurar esquivar qualsevol
debat que associï gratuïtament Islam amb terrorisme.
Dit
això, i després de veure, també durant el cap de setmana, la magnífica pel·lícula
Timbuktú del maurità Abderrahmane Sissako, on es presenta
intel·ligentment el tema del gihadisme, penso que un cop feta de la declaració
de no estigmatitzar l’Islam convé assumir que els terroristes islamistes es
motiven per una concepció de l’Islam que, tot i ser incorrecte, te prou
capacitat de mobilitzar les seves voluntats per cometre enormes barbaritats. El
contrast de visions i de pràctiques l’Islam entre els gihadistes i els
musulmans de Timbuktú és un dels fils de tota la pel·lícula. A més del drama
personal que afecta la família dels protagonistes i que serveix de línia
argumental, al llarg de la pel·lícula passen moltes coses que situen a l’espectador
davant el drama de la violència gihadista. Resulta extraordinària la metàfora
de la profunda irracionalitat de l’Islam proclamat pels gihadistes el partit de
futbol jugat sense pilota. És tot una dansa a favor de la resistència a la barbaritat
de les interpretacions islàmiques dels
terroristes. Com tampoc té malbaratament intel·lectual el diàleg entre el mujahidí
que forma part de la policia islàmica
que vol imposar a una peixatera posar-se guants per tallar el peix i la brillant
i assenyada resposta que aquesta li dona.
Els
gihadistes violenten l’Islam fins a l’extrem de fer-lo una cruel caricatura d’una
religió àmpliament acceptada. En aquest sentit, al llarg de la pel·lícula hi ha
un diàleg permanent entre l’imam de Timboktú i els gihadistes a través del qual
es posa de manifest la confrontació de visions de l’Islam que fomenten els gihadistes.
Aquest és el conflicte real. Mentre l’imam del poble reivindica un Islam
pacífic, senzill i humà, els mujahidins porten l’Islam a la total
irracionalitat i barbaritat. El director de la pel·lícula Abderrahmane Sissako
ho recorda permanentment fent servir la metàfora d’un ase que, de forma
accidental, es creua en diverses ocasions davant dels mujahidins. Aquest és el
drama que tenen els habitants de Timbuktú veure que estan envaïts per un grup
de gihadistes que els imposen la seva interpretació de la xaria. Hàbilment
Sissako mostra les incongruències dels gihadistes, com el detall que
prohibeixen fumar però un dels seus caps fuma d’amagat. L’encert del director en l’escena final pot
servir de lliçó per la nostra societat i de manera especial pels catalans
musulmans. Al final de la pel·lícula unes nenes corren pel desert sense rumb, semblen
fugir de la barbaritat dels gihadistes, però avancen sense rumb. Estan com perdudes
tot i corre cap a la llibertat. Seria bo que els catalans musulmans fossin audaços
i oferissin metes clares que permetessin
fugir de totes les opressions dels gihadistes tradicionals o dels nous
fantasmes que malmetem l’Islam com a religió de civilitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada