És freqüent trobar relats divulgatius sobre la història de l’islam que més
que explicar la religió narra els regnats califals que es succeeixen els uns
als altres, sense massa substància llevat de conspiracions, assassinats i conquestes.
No és habitual trobar informació bàsica detallada dels debats teològics que
s’anaven produint mentre es consolidava la comunitat creient. Aquesta
superficialitat d’algunes fonts ha privat al gran públic del coneixement, per
exemple, de les tensions que es donaren entre els partidaris d’un islam obert i
els guardians de l’ortodòxia en el segle IX. Això és el que passà durant alguns
califats abbasís. El setè califa abbasí Al Mamun (813-833) adoptà, com a
doctrina de l’islam, que l’Alcorà, al ser paraula de Déu revelada a Muhammad en
un moment de la història, havia estat creat i obeïa a unes circumstàncies
històriques concretes. Aquesta temporalitat permetia interpretar l’Alcorà i
adaptar-lo a unes noves realitats temporals de la història i, fins i tot, encara
es podien rebre noves revelacions. Essent responsabilitat del califa, es deia,
interpretar i transmetre aquestes revelacions. Aquesta doctrina fou acceptada
com a oficial de l’islam pel següents califes fins arribar al desè califa
abbasí Al Mutawakkil (847-861) que al final de la seva vida la derogà al no
poder aguantar les pressions dels sectors integristes.
El califa Al Mutawakkil perdé la
partida davant un fort moviment opositor encapçalat per Ahmad ibn Hanbal
(780-855), eminent moralista tradicionalista fundador l’escola hanbalí , una de
les escoles jurídiques més tancades de l’islam. Aquesta escola defensà en el seu moment, com ho fan avui, la vigència de tradició
islàmica per sobre de qualsevol altra consideració i, sobretot, el rebuig a
tota intervenció de la raó humana en la interpretació de l'islam. Per a aquesta
escola, l'Alcorà no havia estat creat i era etern com el mateix Déu, i les
dites de Muhammad, havien de ser interpretat textualment. Sostenen que no és
possible interpretar res, ni el sentit de les paraules. Tot s’ha d’admetre
segons la seva literalitat. Actualment l’escola hanbalí és considerada l'escola
més rigorista de l'islam sunnita. Ahmad ibn Hanbal no era un jurista, sinó un
moralista que considerava que els judicis morals prevalien sobre els jurídics.
Considerava que l'Alcorà i la sunna eren la llei pels musulmans i havien de ser
interpretats literalment. Una de les corrents derivades de l'escola hanbalí és
el wahhabisme del qual han derivat tots els corrents interpretatives
fonamentalistes de l'islam, com el salafisme que inspira els grups terroristes
islamistes. El que avui és una realitat viva dins l’islam modern fou un debat
que es donà, en força virulència en el segle IX i que finalment guanyaren,
lamentablement, els sectors més tancats de l’islam.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada