dimecres, 25 d’octubre del 2017

L’Alcorà, paraula de Déu per obra humana. VI

Un altre dels relats primitius de la composició de l'Alcorà es deu a Ibn Shabba, mort en 876 a Bàssora. Aquest historiador va escriure una crònica general de la ciutat de Medina, Tarek al Madina, on, en comentar les actuacions dels líders Umar i Uthman, esmentà el seu paper en la recopilació de l'Alcorà. Sorprèn que Ibn Shabba no parla per a res d'Abu Bakr en la seva obra. En presentar la biografia d'Umar esmenta que va impulsar una primera recopilació de l'Alcorà i l'escriba encarregat d'aquesta tasca fou un membre de la tribu Coraxí. Ibn Shabba esmenta l'existència d'algun conflicte entre Umar i algunes persones que tenien còdexs alcorànics diferents, bàsicament per estar escrits en llengües dialectals diferents. Ibn Shabba esmenta també que Umar també va tenir un conflicte amb Ubayy per no estar d'acord amb la seva compilació. L'assassinat d'Umar impedí acabar el treball de recopilació de l'Alcorà.

En la seva crònica, Ibn Shabba no esmenta que en temps d'Umar hagués un recull de tots els materials alcorànics existents. Més aviat descriu una situació en la qual es produïa una concurrència de diferents recopilacions alcoràniques. Efectivament, aquesta era la situació. Hi havia una recopilació feta per Ibn Masud a Kufa; Ubayy havia escrita una altra a Síria; i Zayd havia realitzat una altra a Medina. Davant d'aquesta concurrència era lògic preguntar-se: quina d'elles s'havia de seguir? El mateix Ibn Shabba dóna la resposta quan descriu les actuacions d'Uthman i comenta que va ser el mateix Uthman qui va fer un recull de l'Alcorà i no Zayd; mentre que en una altra part diu que Zayd va fer un recull per encàrrec d'Uthman. Per les dades aportades per Ibn Shabba se sap que a més dels còdexs d'Ibn Masud, Zayd i Ubbay coneguts pel que s'ha dit per altres autors existia un altre d'Abu Musa (mort entre 661 i 673) que circulava a Bàssora i al Iemen.


La narració d'aquests fets per Ibn Shabba posa en evidència l'existència d'una gran diversitat de còdexs alcorànics en aquells primers anys de l'islam. Cada un d'aquests còdexs representava un recull de textos alcorànics amb importants diferències respecte a la resta. Les diferències entre aquests còdexs, no eren menors i no es reduïen a simples variacions dialectals o ortogràfiques a partir d'un text únic. Es tractaven de textos molt diferents, amb afegitons i omissions importants per la seva significació. Cada autor d'aquests còdexs proposava que el seu recensió fos considerada com la bona.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada