Un altre dels relats primitius de
la composició de l'Alcorà es deu a Ibn Shabba, mort en 876 a Bàssora. Aquest
historiador va escriure una crònica general de la ciutat de Medina, Tarek al Madina, on, en comentar les
actuacions dels líders Umar i Uthman, esmentà el seu paper en la recopilació de
l'Alcorà. Sorprèn que Ibn Shabba no parla per a res d'Abu Bakr en la seva obra.
En presentar la biografia d'Umar esmenta que va impulsar una primera recopilació
de l'Alcorà i l'escriba encarregat d'aquesta tasca fou un membre de la tribu
Coraxí. Ibn Shabba esmenta l'existència d'algun conflicte entre Umar i algunes
persones que tenien còdexs alcorànics diferents, bàsicament per estar escrits
en llengües dialectals diferents. Ibn Shabba esmenta també que Umar també va
tenir un conflicte amb Ubayy per no estar d'acord amb la seva compilació. L'assassinat
d'Umar impedí acabar el treball de recopilació de l'Alcorà.
En la seva crònica, Ibn Shabba no
esmenta que en temps d'Umar hagués un recull de tots els materials alcorànics
existents. Més aviat descriu una situació en la qual es produïa una
concurrència de diferents recopilacions alcoràniques. Efectivament, aquesta era
la situació. Hi havia una recopilació feta per Ibn Masud a Kufa; Ubayy havia
escrita una altra a Síria; i Zayd havia realitzat una altra a Medina. Davant
d'aquesta concurrència era lògic preguntar-se: quina d'elles s'havia de seguir?
El mateix Ibn Shabba dóna la resposta quan descriu les actuacions d'Uthman i
comenta que va ser el mateix Uthman qui va fer un recull de l'Alcorà i no Zayd;
mentre que en una altra part diu que Zayd va fer un recull per encàrrec
d'Uthman. Per les dades aportades per Ibn Shabba se sap que a més dels còdexs
d'Ibn Masud, Zayd i Ubbay coneguts pel que s'ha dit per altres autors existia
un altre d'Abu Musa (mort entre 661 i 673) que circulava a Bàssora i al Iemen.
La narració d'aquests fets per
Ibn Shabba posa en evidència l'existència d'una gran diversitat de còdexs
alcorànics en aquells primers anys de l'islam. Cada un d'aquests còdexs
representava un recull de textos alcorànics amb importants diferències respecte
a la resta. Les diferències entre aquests còdexs, no eren menors i no es
reduïen a simples variacions dialectals o ortogràfiques a partir d'un text
únic. Es tractaven de textos molt diferents, amb afegitons i omissions
importants per la seva significació. Cada autor d'aquests còdexs proposava que
el seu recensió fos considerada com la bona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada