Els
experts en anàlisi de societats complexes expliquen que hi ha esdeveniments
històrics que semblen repetir-se. Des de sempre hi hagut pensadors que han
proposat que la civilització avança per cicles. Existeix una concepció del
temps que no és lineal, sinó cíclica. Així es pensava en l'Antic Egipte, les religions
dhármiques o els pitagòrics i els estoics entre els grecs. Els antics grecs també
creien en una concepció cíclica de les formes de govern, en què cada règim
necessàriament adopta cíclicament les següents formes: aristocràcia, democràcia
i monarquia eren els règims sans; o oligarquia, demagògia i tirania en els
corruptes. Si bé és possible que la història progressi per cicles repetitius,
poden tenir raó els analistes de les societats complexes en pensar que en la
història hi ha uns models d’organització del sistema polític que es repeteixen.
Tota
aquesta llarga reflexió em permet introduir una reflexió sobre un aspecte de
l’espectre polític del nostre país. Des de fa uns anys s’ha anat consolidant
uns partits polítics que pretenen atraure vots emprant nous llenguatges
simbòlics i estratègies polítiques de caire populista. Trobo que formacions com
Podemos i Ciutadans formen part d’aquesta categoria. La seva anàlisi del
moment polític, el seu llenguatge i món simbòlic, així com les seves propostes
poden semblar noves però evoquen models polítics presents en la nostra societat
en els anys 30 del segle passat. És una hipòtesi que formulo per ser
contrastada amb més cura: trobo similituds entre Ciutadans i l’univers polític representat per la Falange de José Antonio Primo de Rivera;
com poden establir-se analogies
entre Podemos i les Juntas de Ofensiva Nacional-Sindicalista
(JONS) de Ramiro Ledesma Ramos i Onésimo Redondo. Sense endinsar-se en la
lògica del feixisme dels anys 30 del segle passat de Falange i JONS, Ciutadans i Podemos coincideixen amb aquelles formacions en la seva
reivindicació d'un estat on els treballadors siguin la seva referència fonamental,
una defensa i enfortiment de la unitat d’Espanya combinat amb un misticisme
entorn de la joventut, dels treballadors, el control dels bens dels rics i una
crítica general al sistema polític. Només em queda per contrastar si el relat
de Podemos pot tenir també analogies amb
el fet per Lerroux, especialment amb
allò que fa referència a Catalunya i al catalanisme. Caldrà explorar aquesta
possibilitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada