Existeix
una creixement preocupació en la nostra societat sobre la radicalització
d’algunes corrents de l’Islam. Les enquestes ho reflecteixen clarament. Aquesta
preocupació està molt present també en la majoria de països europeus. A finals
de l’any passat es feu públic un interessant estudi de Pierre Conesa “Quelle politique de contre-radicalisatino en
France?” encarregat per l’Associació
de les Víctimes del Terrorisme, on després de fer una anàlisi d’aquest fenomen
es proposen diverses mesures per combatre aquesta radicalització. Segons Pierre
Conesa les decisions polítiques contra la radicalització han de tenir un
objectiu central: frenar l’augment del salafisme. El salafisme és una de les
derivades de la política religiosa seguida per l’Aràbia Saudita des de fa temps.
Aquest país potencià en la dècada dels anys 1980 a 1990 el salafisme com una
corrent ideològica de l’Islam per contrarestar la Germandat Musulmana, moviment
religiós i polític àmpliament present en alguns països islàmics, perquè donaven
suport a Saddam Hussein en la Guerra del Golf. El salafisme fou i està clarament
finançat amb diners d'Aràbia Saudita i gràcies a aquest suport s’ha estès per
molts països, bona part europeus, a través dels imams adscrits a aquesta
corrent.
¿Per
què es donen aquests fenòmens?, ¿per què a Europa es radicalitzen alguns joves
musulmans? Les dades sociològiques indiquen una part de l’Islam a Europa es
troba en un procés de re-islamització. Els trets bàsics d’això són: el retorn
als principis fundacionals de l’Islam; una accentuació del rigorisme en la
pràctica religiosa; i un delit per la seva expressió política. La principal raó
de l’acceptació d’aquest procés és que l’Islam radical ofereix als joves musulmans,
molts d’ells de segona o tercera generació una identitat sòlida, en diuen identitat de substitució, davant la seva
dificultat d’assumir com a propis els significants oferts per les societats
occidentals. A França, en concret, aquesta qüestió és manifesta com la incapacitat
que tenen aquests joves per identificar-se amb els valors republicans. Aquest
problema també comença a donar-se a casa nostra, tal com indiquen recents estudis
sobre el sentiment de pertinença dels joves musulmans, immigrants o fills de
pares immigrants. Aquesta generació de musulmans que es troben cercant una
identitat de substitució són la base de l’extensió del salafisme a Europa.
¿Què fer? ¿com es pot
combatre aquesta radicalització de l’Islam? Es evident que no es tracta
d’entrar en guerra contra l’Islam, sinó d’actuar de forma intel·ligent contra
les corrents fonamentalistes que l’han radicalitzat. Cal adoptar mesures de
seguretat, és evident, però també són necessàries actuacions en l’àmbit social
a cada país i també adoptar polítiques comunes a l’àmbit europeu. Per
justícia, alhora de pensar sobre l’Islam cal ser prudents i evitar estigmatitzar
a tots els musulmans amb motiu de la violència extremista. Aquesta prudència
exigeix saber identificar correctament els problemes reals que té l’Islam i
ajudar als musulmans a afrontar-los. Una
de les principals recomanacions fetes per Pierre Conesa és establir aliances amb
les elits musulmanes, molt especialment amb les classes mitges europees de
religió musulmana, per combatre la creixent radicalització dels corrents i
moviments islamistes. És necessari evidenciar que els radicals musulmans no
representen la totalitat de l’Islam. Les societats europees, a nivell de cada
país, han de fer l’esforç d’identificar uns interlocutors clars, representatius i creïbles des comunitats
musulmanes. La comunitat musulmana ha de tenir un protagonisme actiu en la
lluita contra la radicalització de l’Islam i els instruments per avançar estan
més propers a la teologia que a la repressió policial. Cal establir ponts de
diàleg i de reflexió amb els sectors moderats de la comunitat musulmana per
crear les condicions que permetin construir un projecte teològic i cultural
propi d’un Islam a Europa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada