Europa:
retroba la teva ànima. Aquesta expressió, o similars, es repeteixen
freqüentment. Crec recordar que fou Jacques Delors qui feu per primer cop aquesta
imprecació. Europa necessita retrobar la seva ànima per ser ella mateixa.
Aquesta invocació fou el centre del col·loqui organitzat per la Fundació Joan
Maragall i l’Abadia de Montserrat per commemorar els 50 anys de la revista
Questions de Vida Cristiana. Al final de la trobada en Francesc Torralba
sintetitzà perfectament les principals conclusions dels debats i de les
conferències de Gabriel Magalhães, Jaume Casals i Josep Maria Esquirol. La
riquesa de les reflexions ha permès identificar el que són la identitat de les
societats europees i la matriu de les seves tradicions, així com allò que no es
vol ser.
L’expressió
retrobar l’ànima ha d’interpretar-se
de manera proposicional. És un convit a reflexionar sobre els elements
definitoris comuns que es troben a les arts, la literatura, la música,
l’arquitectura, el cinema i altres manifestacions culturals. Aquesta ànima
desitjada ha de transmetre els valors que aporten identitat i serveixen per
identificar a una civilització forjada en un temps on la memòria s’esvaeix. Però
l’afirmació d’aquesta singularitat de l’ànima
europea no és una afirmació d’una comprensió estàtica d’aquests signes
d’identitat. La mateixa història europea mostra com la seva identitat s’ha fet
i refet a partir del diàleg entre diferents visions del món, creences i
religions. L’horitzó comú era conviure des de la cultura dialogal i superar les
dures confrontacions que sovintejaven en el continent.
Ara,
alhora de retrobar aquesta ànima cal recuperar aquesta sentit de diàleg que ha
tenyit d’esperança les societats europees. En el context actual, la identitat
europea es teixeix a partir d’unes societats plurals on les tradicions majoritàries
es troben coexistint amb noves cultures que han vingut a Europa des d’altres
indrets del món. El repte actual és saber tornar a sentir-se partícips d’una
civilització que, sense renunciar als seus trets definitoris sorgits de les
tradicions greco-romanes i judeocristianes, sense menystenir el rastre deixat
per la cultura musulmana antiga, avui s’enriqueix d’altres mirades sobre els
significants que donen significació a la vida dels europees. Els europees hem
d’obrir-nos a l’encontre de la diversitat cultural de les nostres societats amb
la voluntat de refer aquesta ànima enfront de l’atracció que el modern
nihilisme ofereix. No podem defugir aquest diàleg.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada