L’estada
a Barcelona de Vincent Feroldi, delegat episcopal de les relacions amb els
musulmans de la diòcesi de Lió, ha servit per conèixer la realitat de l’Islam a
França. De les diferents aportacions que feu en una conferència a la Fundació
Maragall voldria destacar-ne algunes idees. Una d’elles és el que Feroldi defineix
com la nova islamització dels musulmans francesos. És un nou despertar de l’Islam.
S’explica com un procés mitjançant el qual els musulmans reafirmen la seva
identitat en un món canviant i en una societat que no se’ls estima. Contra el
que pensa molta gent, aquest procés no es dóna a través dels imams de les
mesquites, sinó a través de les xarxes socials. Aquest és el camí escollit per
les lectures tancades de l’Islam, especialment el wahhabisme, per tal de fer-se
present en les societats occidentals.
Aquesta
nova islamització no és només un
aspecte ideològic, sinó també un fenomen econòmic. Si hi ha molts més musulmans
estrictes hi ha més venda de roba religiosa, més venda productes hallal, no
només en l’àmbit de l’alimentació sinó també en sectors on la dimensió hallal
també hi és present, hi ha més marge d’activitat per la banca islàmica, més
activitat econòmica en relació a les peregrinacions a la Meca, etc... És
evident que el retorn als principis estrictes de l’Islam comença a ser un
negoci interessant pel seu volum econòmic.
Un
altre factor a tenir present és la consolidació d’un Islam institucionalment desconnectat.
A França hi ha unes 2.500 mesquites i llocs de cultes. D’aquestes hi ha només
500 inscrites a alguna de les federacions de musulmans, les 2.000 restants no
tenen cap vincle institucional. Són mesquites amb imams autoproclamats guies de
l’Islam. Davant d’aquest estat de coses, i davant la incapacitat de vertebrar
el món musulmà, les corrents salafistes han endegat una estratègia d’apoderar-se
d’aquestes mesquites independents de l’associacionisme musulmà. França té un
problema davant d’aquesta realitat i no se sap massa que fer. En paral·lel s’estén
la idea entre els francesos que l’Islam és una religió incompatible amb els
valors republicans i que porta en el seu sí una concepció violenta i intolerant
amb les altres religions i creences. Al final, uns i altres, musulmans
fonamentalistes i francesos crítics, forgen la idea de que l’Islam està en
contra d’Occident. La situació francesa
aporta forces llums per prendre nota i no caure amb els mateixos paranys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada