És
evident que cada cop més els catalans musulmans demanden als seus imams uns
requeriments bastants diferents als que exigeix una comunitat musulmana en un
país musulmà de tradició sunnita. Els sunnites, molt més que xiïtes, entenen
l’Islam com una religió sense jerarquies religioses on els encàrrecs del culte,
els imams, tenen unes funcions poc comparables a la dels ministres de culte de
les religions cristianes i molt diferents a les exercides per un sacerdot
catòlic. En l’Islam sunnita els imams són poc més que uns simples directors de
l’oració. Qualsevol fidel pot fer d’imam i en qualsevol moment pot deixar de
ser-ho. Per assumir la direcció de la pregària només fa falta sé un bon
coneixedor de l’Alcorà i de la llei islàmica.
En
els països europeus, les demandes dels musulmans van més enllà del que s’espera
a un director de l’oració. Cada cop són més els musulmans que reclamen als dirigents
religiosos guiatge i assessorament sobre la manera de viure com a bons musulmans
en una societat europea. Aquesta demanda esdevé problemàtica perquè la majoria
dels imams no poden satisfer adequadament aquesta nova funció perquè o no tenen
prou formació o perquè han estat formats en un context social diferent. Per
resoldre aquest problema en alguns països europeus s’ha promogut la formació
dels imams. En uns casos hi ha una oferta de formació teològica, en altres, a
més, s’hi afegeixen mòduls per comprendre el modus de vida occidental i
l’aprenentatge idiomàtic. A Bèlgica, per exemple, el consell representatius
dels musulmans belgues ha decidit que aquesta formació sigui obligatòria per
poder fer d’imam en les seves mesquites. El que sembla evident és que el bon
funcionament d'aquesta formació és una de les millors maneres d'evitar
malentesos i per combatre les interpretacions fonamentalistes de l’Islam.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada