El
sistema educatiu, els pares i la religió transiten per camins diferents. Els
estudis senyalen que Catalunya és una país amb poca demanda familiar de l’aprenentatge
de la religió dins del sistema educatiu públic. Aquesta situació pot ser analitzada
des de moltes perspectives. Hi ha el dret dels pares a escollir la formació que
han de rebre els seus fills; establir les relacions que han d’haver-hi entre
aquesta educació i la catequesi a rebre en l’àmbit de la religió. També és
important recordar que l’oferta de classes de religió està emparat per unes
lleis que vinculen al sistema educatiu; en aquesta sentit és notori el
desinterès que es té en fer acomplir aquesta normativa i, de forma especial, en
relació a les religions minoritàries. Malgrat el que diuen les lleis, encara hi
ha tensions entorn a la definició dels currículums i el nomenament dels
professors, així com la seva regulació laboral. Des de la perspectiva de les
religions queda el debat si és adient aquesta classes de religió dins del
sistema educatiu o fora millor una educació en cultura religiosa. Una altra
dimensió d’aquesta problemàtica és la incidència que té en aquesta qüestió la
força càrrega d’un model de laïcitat més proper al laïcisme francès que al
model constitucional de laïcitat positiva. La creixent banalització de la
religió en la societat fa també que hi hagi menys preocupació en les famílies per
la formació religiosa dels fills.
Totes
aquestes aspectes, i altres, podrien justificar la baixa demanda alhora d’exigir
l’educació religiosa dels fills en el sistema educatiu públic. Des del punt de
vista de l’oferta educativa, la que s’ha de garantir des del sistema públic no
es fa res atendre les demandes dels pares. Una mostra d’aquesta situació són
les converses que s’han recollit a partir de situacions reals en les quals uns
pares demanaven a escoles públiques si tenien oferta de classe de religió pels
seus fills. Un grup de catòlics ha fet l’exercici de recollir aquestes
respostes algunes de les quals resumeixo tot seguit. A la demanda d’un pare si l’escola
té la classe de religió la resposta és “no.
Això és una escola pública, laica, o sigui, arreligiosa, catalana”. Altres
resposta fou més lacònica: “no. Aquí no
donem l’assignatura de religió” o “no impartim l’assignatura de religió. Som
una escola pública. En principi, les escoles públiques són laiques”.
Aquesta percepció d’escola laica es repeteix en diverses respostes per tal de
justificar la no oferta de classes de religió.
Algunes respostes eren ben curioses, per exemple aquesta: “Aquí
no donem classes de religió. Amés, si només ho demana un nen no creiem
que enviïn un professor. L’alumne seria vist com un bitxo estrany perquè el trauríem
de classes cada dos per tres. Com que per aquí a la vora hi ha varis col·legis
religiosos és molt més fàcil que l’enviïn a una escola religiosa”. En altres escoles les respostes eren més matisades:
“no en tenim perquè no hi ha demanda”.
Aquesta
darrera resposta introdueix un tema que ens porta a una reflexió de major
profunditat: ¿no hi ha oferta perquè no hi ha demanda, o la demanda no es verbalitza
perquè no hi ha oferta? Ben segur que, si hi hagués una oferta d’aquesta
assignatura, tal com preveu la normativa sobre aquest tema, hi haurien més demandes. Aquestes respostes
demostren que el sistema educatiu no és ni receptiu a les demandes dels pares
ni saben que l’oferta de classes de religió és obligatòria pels centres públics
d’ensenyament. Seria bo que els responsables del sistema educatiu, a la llum d’aquesta
situació, analitzessin el perquè de tot plegat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada