Cristianisme
i Justícia ha publicat un petit text, La
guerra civil de l’Islam, dins de la col·lecció Papers. En aquest document, escrit
per Jaume Flaquer, teòleg i reconegut arabista, s’aporta suficient informació
per clarificar el que passa entorn de l’Estat Islàmic i la seva violència. La
tesi d’en Jaume Flaquer és: “l’Islam està
en guerra, però a diferència del que es podria pensar, no està en guerra contra
Occident, sinó contra ell mateix. Som davant d’una veritable guerra civil, una
gran fitna o divisió, molt complexa perquè no són només dos bàndols els que
lluiten, sinó un bon nombre de confessions i corrents que s’alien davant d’un
tercer o s’enfronten, segons les circumstàncies”. Des d’aquesta perspectiva
Occident és només un excusa dins del conflicte. Els atemptats a Europa per part
de l’Estat Islàmic són un exportació d’un conflicte intern de l’Islam.
Les
baralles dins de l’Islam sorgeixen per un conflicte teològic –jurídic que té el
seu origen a com s’interpreten les relacions entre Alà, Mahoma, la revelació i
la llei islàmica. Sí Mahoma fou qui rebé l’última revelació legislativa per part
de Déu, les persones no poden interpretar la llei islàmica al marge de
l’Alcorà. No ha jurisprudència fora de la llei islàmica. La llei islàmica és l’última
lleia dictada per Déu als homes. És la llei que la humanitat ha de seguir.
Totes les altres religions han de supeditar-se a l’Islam. Qualsevol lleugeresa
en aquest sentit seria admetre que Mahoma no és el darrer profeta que tanca
tota la revelació divina. El fonamentalismes islàmics sorgeixen al considerar
que el món ha contaminat el missatge original de l’Islam. La resposta a aquesta
suposada desnaturalització és tornar als orígens. Els extremistes es situen en
la literalitat de la llei islàmica i proposen la tornada a la seva
interpretació del que foren els inicis de l’Islam. Aquesta literalitat alimenta
el discurs dels fonamentalistes islamistes
i propicia una interpretació neuròtica de l’Islam.
Els
salafistes, corrent islàmica que proposa el retorn als orígens, esdevenen els
garants d’aquesta puresa interpretativa i, tot i que ells no són en si
partidaris de la violència o del terror, de les seves fonts sorgeixen els grups
més radicals de l’Islam. L’Estat Islàmic es fonamenta en aquesta obsessió
neuròtica pels fonaments i ha pogut dur en un territori de Síria i Iraq una
organització polític a l’estructura d’estat que pretén ser la mateixa que hi
havia en l’època de Mahoma a Medina. Al darrera d’aquests moviments de l’Islam
es troben visions geopolítiques diferents. Aràbia Saudita i els Emirats Àrabs
donen suport al salafisme rigorista medieval, mentre que Qatar, sense
sortir-se’n d’aquesta corrent, té un visió més reformista de l’organització
política de l’Islam. El document d’en Jaume Flaquer permet situar aquest
conflicte també dins de la dinàmica dels enfrontaments entre sunnites i xiïtes.
Conflicte que introdueix una dimensió interessant a tota aquesta problemàtica. L’oposició
sunnisme-xiisme és una de les dimensions
confessionals d’aquesta guerra interna de l’Islam que es superposa al
conflictes interpretatius que tenen sunnites i xiïtes dins de les seves
tradicions. És imprescindible llegir aquest document “La guerra civil de l’Islam” per entendre les arrels i el sentit del
que és l’Estat Islàmic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada