Existeixen pensadors que opinen
que les religions han de retirar-se al que anomenen el seu espai natural.
Consideren que serien més creïbles si es reduïssin al seu àmbit. No comparteixo del aquest criteri. No hi ha un
espai específic per les religions que limiti la seva actuació en l’espai
públic. Les religions ni s’han de tancar a la intimitat personal o en el
silenci de les sagristies o en l’espai confortable dels llocs sagrats. Les
religions han d’estar en els temples i en els lloc de culte, i en l’espai
públic, La religió cristiana catòlica, la meva, no té un àmbit específic fora
del món. El catolicisme no es pot reduir només a la consolació de l’ànima
personal o a resoldre les relacions dels individus amb la transcendència. És
evident que la religió, per sort de tots, i de especialment per les mateixos
religions, no són ja font de legitimitat de les lleis o els fonaments de les
lleis científiques. Les lleis i les visions científiques són autònomes de les
religions.
Però, un cop dit això, cal
reconèixer que la religió pot emetre judicis, fins i tot morals, sobre les
lleis i els progressos de la ciència. Res del que passa a la societat és
indiferent a la reflexió de l’ètica que brolla de l’experiència creient. Pels
cristians, l’evangelització de la societat significa ser “sal de la terra” (Mt 5,13) “llum
del món” (Mt 5,14) Això comporta viure la fe a la llum de la realitat
pública intentant ajudar, al costat d’altres visions i tradicions de pensament,
aportar virtuts i principis per humanitzar la societat. Es tracta d’anunciar a
la societat, de proposar, mai d’imposar, un determinada visió de l’existència
humana. Aquesta és la doctrina cristiana bàsica sostinguda a partir del Concili
Vaticà II per tal d’allunyar-se d’aquells temps en que religió i política eren
un garbuix d’interessos i confusions.
Creure en l’espai públic
significa viure la fe creient amb senzillesa i humilitat, i en diàleg amb
moltes altres tradicions del pensament. Moltes d’aquestes tradicions tenen un
història particular d’entendre la vida i, ben segur, que en alguns moments han
hagut de patir la intransigència i la intolerància fonamentada en criteris
religiosos. Però, tots ens hem de demanar perdó mútuament perquè, en algun
moment hem estats intransigents i perseguidors del pensament dels altres. Els
cristians ho hem fet, evidentment, en nom de la fe; però també els creients hem
patit, fins a l’extrem de donar la vida, els efectes de les ideologies tancades
i excloents. Ara, per sort del projecte humà, existeix una voluntat de conviure
cívicament, en plena llum de la plaça públics, i de compartir diferents maneres
de creure i de pensar. Això és el gran valor pel desenvolupament de la
humanitat. Per això, els cristians no volem quedar-nos en el temple
administrant consol o perdons; per això volem ser sal de la terra i llum per al
món que cerca un sentit a la vida
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada