Les
manifestacions emeses en el darrer document de la Permanent de la Conferència
Episcopal, especialment en allò que fa referència al tema dels nacionalismes, m’ha
fet repensar com han de ser les relacions entre l’Església i els moments polítics.
En aquest sentit, la nota de la Conferència Tarraconense emesa posteriorment situa
la reflexió en la línia del que voldria ara expressar en aquests comentari i en
els dos dels propers dies.
Per
ajustar les relacions de l’Església amb la comunitat política cal vèncer algunes
temptacions que sempre han estat associades a la vocació temporal de
l’Església. La primer temptació és la del
poder. Recordem que aquesta fou un de les temptacions del diable a Jesús.
La temptació del poder sempre comporta la renúncia a la vocació profètica de
l’Església. L’Església ha de col·laborar amb les institucions polítiques
legítimes, però sempre mantenint la seva llibertat per tal de no trair la seva
fidelitat a la denúncia profètica d’una realitat que sempre necessita ser
salvada. En aquest sentit, aquesta llibertat es manifesta també davant els
condicionants que poden fixar determinades visions ideològiques que eleven a la
categoria de bé moral algunes propostes ideològiques.
La
segon temptació és reduir el pluralisme
polític dels cristians. L’Església ha estat temptada de reduir el ventall
d’opcions polítiques possibles pels catòliques. En nom d’una determinada
interpretació del be comú o de la Doctrina Social s’han afavorit unes opcions
polítiques i s’han fustigat unes altres. Quan el món es movia en la bipolaritat
l’Església fou temptada en les democràcies occidentals a facilitar arguments
per introduir la bipolarització en el camp de l’estratègia política. L’exemple
més clar fou l’impuls donat a la Democràcia Cristiana des d’importants sectors eclesiàstics
institucionals després de la segona Guerra Mundial a Itàlia. Per sort, la tensió bipolar no impedí que
alguns cristians exploressin altres camins polítics. Gràcies a aquesta actitud
la secularització de l’espai polític s’estengué a la pròpia concepció de la
política i els seus agents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada