Durant uns dies publicaré la
traducció al català d’un interessant article de Nabil Mouline sobre l’ús del
vel i el turbant a l’islam. L’article ha estat publicat a l’edició digital de
Le Monde des religions (24 desembre 2019). Historiadora i politòloga, Nabil
Mouline és investigadora del CNRS. Ha publicat recentment el llibre: “El califat: història política de l'Islam”
Les grans conquestes dels segles
VII i VIII provocaren canvis notables. La societat musulmana fou cada vegada
més cosmopolita i s’obrí a noves cultures, especialment hel·lèniques, perses i
índies, durant l'època dels omeies (661-750) i els abbàssides (750-1258). Això
afectà innegablement al sistema de roba.
Malgrat l'existència d'una
gran quantitat de barrets i capells masculins els noms, la forma, el color i la
qualitat varien d'una regió a una altra, el turbant segueix sent el més
important d'ells. Els califes, els dignataris religiosos, els emirs i els
notables el porten en diverses ocasions, incloses les més solemnes. Aquesta
pràctica s’estengué progressivament a gran part de la població.
Per consagrar aquesta preeminència,
els ulemes (teòlegs) posaren en circulació tradicions atribuïdes al profeta que
afirmaven que el turbant és, entre altres coses, l'emblema de l'Islam (sima al-islam), la corona del musulmà (taj al-musulmà) i la frontera
intransitable entre la impietat i la fe (hajiza
bayna al-kufr wa al-iman). S’afegí que el creient rebrà un xàfec de llum
per cada gir del turbant embolicat al voltant del cap. Aquest objecte és doncs
sagrat sense convertir-se en una obligació religiosa.
La consolidació d’una civilització
imperial a la terra de l’islam conduí generalment a l’enduriment de la condició
de la dona per raons polítiques, religioses i socials, particularment a les
zones urbanes. Les dones lliures de les classes altes foren generalment
condemnades a la reclusió. I quan podien sortir al carrer, tenien l’obligació
(religiosa) de tapar-se totalment o parcialment per tal de preservar l’honor (‘imd, sharaf’) dels seus tutors
masculins. El mi'jar, una espècie de
turbant femení, és un dels barrets més de moda de l'època daurada abbàssida.
Sempre anava acompanyat d’una màscara (miqna).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada