Aquesta suggerent pregunta fou feta per l'islamòleg
català Jordi Moreres en una taula rodona que era pòrtic al congrés sobre Viure l’islam al sud d’Europa. La
construcció de la trasnacionalitat des d’una perspectiva religiosa organitzada pel Grup de Recerca sobre Exclusió
i Control Socials de la Universitat de Barcelona i Autònoma de Barcelona. La
pregunta obliga a repensar alguns de les premisses presents en el tímid debat
sobre el model d’Islam que cal assumir com a propi a Catalunya. La mateixa pregunta
se la feu també Tawfiq Cheddadi i tot seguit proposà algunes respostes interessants
sempre molt ben fonamentades en la teologia islàmica. Per aquest sociòleg i teòleg
islàmic, imam de la gran mesquita de Terrassa i actual president del comitè consultiu
de l’associació Ucide-Cat, l'Islam no només es adaptable a les diferents realitats
dels països on viuen els musulmans, sinó que ho ha de fer perquè això forma part
de la seva essència i tradició. Per Tawfiq Cheddadi existeix un nucli de creences
inscrites en l’Alcorà i la Sunna, i altres fonaments doctrinals, que defineixen el que és l’Islam. Però existeixen
altres creences i comportaments, que també es creuen fonamentals pels
musulmans, que són només el resultat de les anomenades escoles jurídiques i interpretatives
que nodreixen la Sharia, llei musulmana, i que són perfectament emmotllables als
contexts culturals on viuen els musulmans.
A Catalunya té sentit parlar d'un Islam català, afirmà
Tawfiq Cheddadi. La mateixa singularitat catalana porta a cercar aquest model
propi de l’Islam. L'obvietat d’aquesta afirmació, junt amb la naturalitat i
fonamentació teològica que l’imam de Terrassa basà el seu raonament, sorprené a
més d’uns participants en el col·loqui. Alguns dels assistents defensaren la
unicitat universal de l’Islam. Els arguments de Tawfiq Cheddadi causaren una perplexitat
amable entre els assistents no catalans que constataren que fora de Catalunya
ningú es proposa un plantejament similar. Deien, resulta inimaginable un Islam madrileny, mentre que a Catalunya això és
natural.
Tawf iq Cheddadi afirmà que els makasids (maqasids) de l’Islam, els grans objectius o propòsits de
la fe vinculats a la Sharia: assegurar la religió, protegir la vida (no matar),
protegir la llibertat de pensament, protegir la propietat i els bens i protegir
la família com institució poden ampliar-se a partir dels contextos culturals en
els quals es viu l’Islam. Ell proposà incorporar qüestions com la justícia, la
llibertat, el valor de l’individu, etc... Aquí, penso, és on es podrien afegir
els aspectes relacionats amb el respecte i igualtat de les dones, tema molt
sensible en la nostre societat. Aquest és el camí a explorar i recórrer per definir
quin és el camí que han de fer els musulmans catalans per definir el que pot
ser el model de l’Islam català.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada