Els coneixedors de la
realitat de les mesquites-oratoris catalans senyalen que amb la crisis
econòmica aquests espais de culte estan més plens i han augmentat les longituts
de les barbes i els vestit tipus candora, la vestimenta que identifica els
musulmans de l’orient mig i que s’associa a un rigor més extrem. La visibilitat
de l’Islam s’ha radicalitzat. La crisi econòmica ha incrementar l’atur entre
els catalans musulmans d’origen àrab. El temps desocupat és ocupat per assistència
a les mesquites-oratoris buscant un espai d’acolliment i consol. Per això,
aquest sobtat increment de feligresos en aquests espais de culte. Això ha estat
perfectament interpretat pels partidaris de la radicalitat islàmica. La seva
presència és habitual en aquests llocs on procuren vincular les penes i desgràcies
econòmiques dels musulmans amb la secularització occidental. Per ells, tots els
mals de les nostres societats provenen de l’absència de Déu.
Aprofitant la turbulència
del moment, es vol desplaçar el discurs benèvol i dòcil dels predicadors
habituals per les veus discrepants i radicals que pretenen agitar les consciències
contra tot allò que és occidental perquè és impur religiosament. Es vol
substituir la fe tranquil·la professada per la majoria de catalans musulmans
per una rancúnia fonamentada en principis religiosos. L’objectiu és afavorir l’aïllament
de la comunitat musulmana per no contaminar-se d’una societat considerada
impura i dominada per forces malignes. Cal actuar ràpidament per capgirar
aquesta situació i generar un discurs que no trenqui la cohesió. De nou, la política
d’afers religiosos esdevé fonamental per garantir la cohesió present, però
sobretot futura, de la societat catalana. Ara, més que mai, cal fer política
sobre el fet religiós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada