Durant la
primavera de 2012 Cristianisme i Justícia va proposar a un grup de Joves una
sèrie de trobades per a reflexionar sobre el moment actual. Són joves que van
viure amb il·lusió el naixement del 15-M, comparteixen el desig de canvi i el
nou llenguatge polític que aquest moviment proposa, però alhora són conscients
de les seves debilitats i limitacions. Formen part de la generació de joves
millor preparada de la història d'aquest país, i també la que està patint una
precarització laboral molt despietada. A partir del seu discerniment, fet des
de la seva condició de joves cristians, s’ha proposat la següent reflexió
presentada com a propostes de final d'any 2012 de Cristianisme i Justícia amb
el títol “No som una generació perduda”.
Es viu un canvi d'època caracteritzat pels següents elements. Primer, les desigualtats són més
creixents. Davant d'aquesta situació es reivindica “una caritat i una solidaritat que sentin el problema del pobre com un
problema propi, fruit del reconeixement de la comuna identitat humana, i no
només com a fruit d’un “neoliberalisme compassiu” que no qüestiona les causes de
la pobresa.”. En segon lloc, es constata un esfondrament de les
institucions polítiques i una ideologització de la societat. Es donen unes
condicions socials i polítiques que dificulten exercir la ciutadania. Els
mercats s’han apoderat dels centres de decisió i han afeblit la democràcia. Hi
ha una gran polarització ideològica que dificulta poder dialogar en l’àmbit
polític i la construcció de consensos i llocs comuns.
La tercera
constatació és l’absolutisme tècnic i l’ocàs de l’humanisme. S’afirma que “vivim
en un món que ha magnificat la tècnica i l’economia, com si aquesta fos
una ciència exacta generadora de veritats absolutes” i l’evidència que el
progrés tècnic no comporta progrés moral. Davant d'aquesta situació es
reivindica “la figura del pensador, de
l’humanista, del crític. Cal afegir profunditat i rigor intel·lectual a tots
els nivells de la societat.” La
següent consideració es refereix a la feblesa dels valors. “Tot se’ns escola entre els dits. Aquesta
superficialitat, aquesta cultura de l’efímer associada al dogmatisme del canvi
constant, ens fan més vulnerables als vaivens de cada moment”. Això es
manifesta amb “l’ asèpsia en el
llenguatge, que esdevé eina eufemística que ens fa cecs a la realitat” i en
“la inconsistència es plasma també en hàbits
com el consum a tots el nivells”.
La darrera
reflexió es centra en l’hivern eclesial. Es constata que “els grans relats s’esvaeixen, les grans paraules desperten ironies i,
en el millor dels casos, perplexitats. Això afecta, evidentment, les religions.
El cristianisme és una opció vital amb una clara pèrdua de legitimitat social”.
Aquesta situació provoca que molts cristians sentin amb tristesa que ningú
representa a l’Església de Jesús. Per la qual cosa es demana “redescobrir definitivament la vocació
cristiana com encarnació enmig del món; cerquem l’expressió d’una fe i una
espiritualitat capaces d'integrar totes les dimensions de la persona; i creiem
que el cristianisme d'avui hauria d'ésser una utopia engrescadora, una ètica
compromesa i una transcendència versemblant”.
Aquests joves no
volen sentir-se una generació perduda. Volen estar presents en el món
convençuts de que estan cridats a caminar vers un nou horitzó que permeti
recuperar la fraternitat, i treballar per allò comú, el que és de tots; per
lluitar contra el binomi individualisme/indiferència i crear espais que tinguin
cura de la persona en la seva integritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada